خدمات حسابداری
اظهارنامه مالیاتی 1400 اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی

اظهارنامه مالیاتی 1400 اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی

 

اظهارنامه مالیاتی 1400 به یکی از نگرانی های امسال فعالین اقتصادی بدل شده است. بسیاری از مودیان مالیاتی حقیقی و حقوقی که در ارائه اظهارنامه سال 99 به مشکلات متعددی برخورد کردند اکنون به دنبال یک شرکت حسابداری مطمئن و حرفه ای هستند که خدمات مالیاتی مرتبط با اظهارنامه مالیاتی 1400 را ارائه کند. همه فعالین اقتصادی چه به عنوان اشخاص حقوقی و چه اشخاص حقیقی می دانند که از جمله مهمترین خدماتی که یک شرکت مالیاتی ارائه می کند خدمات مرتبط با اظهارنامه مالیاتی است. در سال مالی قبل به دلیل شیوع ویروس کرونا (covid19) بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر رکود داخلی و بین المللی قرار گرفت. در این میان همه چشم ها به سیاست های مالی دولت ها دوخته شده است تا ببینند چه بسته اقتصادی را برای بهبود شرایط اقتصادی به اجرا در می آورند. یا چه معافیت مالیاتی را در اظهارنامه سال جاری اعمال خواهند کرد.

 

مقالات مرتبط با این موضوع که مطالعه آن ها توصیه می شود :

 

در این بین بسیاری از دولت ها با ارائه تخفیف های مالیاتی به مودیان حقیقی و حقوقی سعی در نجات کسب و کار آن ها و به تبع آن اقتصاد کشورشان داشتند. سال 99 و 1400 شمسی را شاید بتوان یکی از سخت ترین سال ها برای کسب و کارها و همه فعالین اقتصادی در جهان دانست. بحران اقتصادی غیر منتظره ای که هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که رکودی اینچنین سنگین را بر جهان حکم فرما کند. اما در ایران وضعیت متفاوت تر از دیگر کشورهای جهان پیش رفت. در واقع اقتصاد ایران که به دلیل تحریم های یک جانبه و ظالمانه امریکا در رکود قرار داشت و پس از کرونا رفته رفته به کما رفت. یک کمای اقتصادی که روز به روز به ورشکستگی و مرگ نزدیک تر می شد. تا جایی که مردم ایران به دنبال روزنه ای امید چشم به انتخابات امریکا دوخته بودند که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده می شود یا دونالد ترامپ.

 

اظهارنامه مالیاتی سال 99 به خودی خود مشکلات زیادی را برای مودیان به همراه داشت. از مهلت تسلیم گرفته تا بررسی ها و اشتباهات رایج مودیان. در میان همه این مشکلات اکنون نوبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی 1400 رسیده است. به جهت اهمیت ویژه شرایط امسال در این مقاله سعی کردیم نگاهی جامع و کامل به همه زوایای اقتصادی اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی در سال 1400 شمسی داشته باشیم. 

 

 

اظهارنامه مالیاتی 1400 چیست؟

 

اظهارنامه مالیاتی به طور کلی نشان دهنده عملکرد و وضعیت مالی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات است که همه ساله، به منظور محاسبه مالیات، به سازمان امور مالیاتی تقدیم می کنند و اکنون با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند ها تحت سامانه متمرکز انجام می شود. عموم مردم اظهارنامه هر سالی را با توجه به عدد همان سال نام گذاری می کنند. اظهارنامه سال گذشته را اظهارنامه مالیاتی 99 و امسال را اظهارنامه مالیاتی 1400 می گویند.

 

اما اگر مسئولیتی در سیستم مالی یک شرکت بین المللی دارید لازم به ذکر است که در مراودات مالی بین المللی اظهارنامه مالیاتی به انگلیسی TAX RETURN گفته می شود. سیستم های مالی هر کشوری قوانین خاصی در رابطه با این موضوع دارند. از نحوه تسلیم اظهارنامه گرفته تا دوره های مالی و انواع محاسبات که در مقالات آتی به آن ها خواهیم پرداخت. در این مقاله مبحث انواع مختلف مالیات بر اساس قوانین مالیاتی سازمان امور مالیاتی جمهوری اسلامی ایران به طور کامل تشریح خواهد شد. علاوه بر این نکات بسیار مفیدی درباره اظهارنامه مالیاتی 1400 را بیان خواهیم کرد.

 

 

یک اشتباه رایج در اظهارنامه سال 1400

 

این یک اشتباه رایج است که عموم مردم در رابطه با نام گذاری اظهارنامه هر سال مرتکب می شوند. در واقع اظهارنامه در هر سال، مربوط به عملکرد مالی سال گذشته اشخاص حقوقی یا حقیقی است و در نتیجه باید با نام سال گذشته خوانده شود. به طور مثال در سال 1400 اظهارنامه مالیاتی 99 را به سازمان امور مالیاتی ارائه می دهیم و در سال 1401 باید اظهارنامه مالیاتی 1400 را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنیم. اما این اشتباه رایج تا جایی عمومی شده که حتی سازمان امور مالیاتی هم برای درک بهتر مودیان، سال تسلیم اظهارنامه را برای نامیدن آن ملاک قرار می دهد. این در حالی است که اگر به صحبت های حسابداران خبره و حرفه ای در یک شرکت مالیاتی توجه کنید متوجه می شوید که همگی آن ها لفظ دیگری را برای نام بردن از اظهارنامه بکار می برند و آن استفاده از عدد سال مالی است که عملکرد آن سال مودی در اظهارنامه مالیاتی استفاده می شود. پس در همین ابتدا بدانید که اظهارنامه مالیاتی 1400 مربوط به عملکرد شما در سال 99 می باشد.

 

 

مالیات چیست؟

 

مالیات یا TAX پرداختی است الزامی و بلاعوض. مالیات ممکن است به شخص، واحد اقتصادی، دارایی و غیره تعلق می گیرد. به طور کلی می توان گفت مالیات بخشی از درآمد یا دارایی افراد است که به منظور پرداخت مخارج عمومی و اجرای سیاست های مالی در راستای حفظ منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور، به موجب قوانین به وسیله اهرم های اداری و اجرایی دولت وصول می شود.

 

 

انواع مالیات در اظهارنامه مالیاتی 1400

 

مالیات ‌ها یا به طور مستقیم اعمال می ‌شوند یا به صورت غیر مستقیم. در مالیات ‌های مستقیم درآمد و دارایی در نظر گرفته می شود. در مالیات غیر مستقیم به موضوع مصرف و محدود کردن واردات بیشتر اشاره می شود.

 

  1. مالیات‌ های مستقیم در اظهارنامه مالیاتی 1400

در مجموعه مقررات مالیاتی، مالیات ‌های مستقیم به دو صورت مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی محاسبه می ‌شوند. مالیات بر درآمد در واقع آن است که هنگام دریافت هرنوع درآمدی (شامل حقوق، املاک، کشاورزی و…) مبلغی به عنوان مالیات از آن کسر می‌ شود و مبلغی که تحت عنوان درآمد به دست شما می‌ رسد، با کسر مالیات است. مالیات بر دارایی مانند املاک و مستغلات، مالیات بر ارث، حق تمبر و …. نیز به صورت سالانه بر تمام دارایی ‌های یک فرد وارد می ‌شود.

 

  1. مالیات ‌های غیر مستقیم در اظهارنامه مالیاتی 1400

رایج‌ ترین نوع مالیات غیر مستقیم مالیات بر مصرف است که هنگام خرید کالا ها و محصولات آن را می ‌پردازیم. از انواع دیگر مالیات ‌های غیرمستقیم مالیات بر ارزش افزوده و مالیات‌ های گمرکی است. برای محدود کردن واردات و تقویت تولید داخلی برخی مالیات ‌های سنگین بر کالا های گمرکی وارد می ‌شود.

 

 

منابع مالیاتی ایران در سال 1400

 

منابع مالیاتی در ایران به دو دسته تقسیم می شوند:

 

  • مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی است که اساس و مبنای آن، ثروت مؤدی (مسئول پرداخت مالیات) در نظر گرفته می شود. مهم ترین نوع مالیات بر دارایی که حتما شما هم نام آن را شنیده ‌اید، مالیات بر ارث است:

 

  1. مالیات بر ارث

هر گاه در نتیجه فوت شخصی اموالی از متوفی باقی بماند به شرح مذکور در ماده ۱۷ قانون مالیات‌ های مستقیم مشمول مالیات خواهد بود. اموالی که مطابق ماده ۱۹ قانون مالیات‌ های مستقیم مشمول مالیات بر ارث هستند عبارتند از کلیه ماترک متوفی در ایران یا خارج از ایران اعم از منقول و غیر منقول و مطالبات قابل وصول و حقوق مالی پس از کسر هزینه کفن و دفن در حدود عرف و عادت و واجبات مالی و عبادی در حدود قوانین شرعی و دیون محقق متوفی.

 

  1. مالیات حق تمبر

گرفتن مالیات از طریق الصاق و ابطال تمبر بر روی اسناد، اوراق و مدارک یکی دیگر از شیوه‌ های اخذ مالیات است. در این روش هم به اسناد و مدارک مربوط اعتبار قانونی و رسمی داده می شود و هم درآمدی نصیب دولت می گردد. در این روش وجهی که به عنوان مالیات حق تمبر اخذ می شود مستقیما از خود مودی وصول نمی گردد به عنوان مثال بانک در موقع چاپ برای هر برگ چک مبلغ دویست ریال به حساب خزانه واریز می کند و سپس آن را از مشتری وصول می نماید لذا مالیات حق تمبر در واقع نوعی مالیات غیر مستقیم است.

 

  • مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد آن است که درآمد افراد و شرکت ‌ها (و نه ثروت آنها) مبنای مالیات است. شاید بتوان گفت که مالیات بر درآمد اشخاص مهم ترین نوع مالیات است.

 

  1. مالیات بر درآمد املاک

منظور مالیاتی است که از درآمد املاک یعنی از درآمد ناشی از واگذاری حقوق اشخاص نسبت به املاک خود در ایران وصول می گردد. واگذاری حقوق نسبت به املاک ممکن است به صورت انتقال حقوق مربوط به عین، منافع، حق کسب و پیشه یا رهن باشد.

 

  1. مالیات بر درآمد حقوق

درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران بر حسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیر نقد تحصیل می کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.

 

  1. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مطابق ماده ۱۰۵ اصلاحی قانون مالیات ‌های مستقیم جمع درآمد شرکت ‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌ های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود مشمول مالیات می گردد. تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی به دو طریق صورت می گیرد یکی از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی و دیگری به شیوه علی الراس می باشد.

 

 

کدام اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1400 هستند؟

 

مانند سال 99 طبق ماده ۱ قانون مالیات ‌های مستقیم اشخاص زیر ملزم به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال 1400 و پرداخت مالیات می ‌باشند:

 

  1. کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران طبق مقررات باب دوم.
     
  2. هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به کلیه درآمد هایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می ‌نماید.
     
  3. هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران نسبت به کلیه درآمد هایی که در ایران تحصیل می کند.
     
  4. هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمد هایی که درایران یا خارج از ایران تحصیل می ‌نماید.
     
  5. هر شخص غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) نسبت به درآمد هایی که در ایران تحصیل می ‌نماید و همچنین نسبت به درآمد هایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا دادن تعلیمات و کمک‌ های فنی و یا واگذاری فیلم‌ های سینمایی (که به عنوان بها یا حق نمایش یا هر عنوان دیگر عاید آنها می ‌گردد) از ایران تحصیل می کند.

 

 

چه اشخاص حقوقی و حقیقی ملزم به تسلیم اظهارنامه الکترونیکی 1400  به سازمان امور مالیاتی نیستند؟

 

بر اساس قوانین امسال برای اظهارنامه مالیاتی 1400 بر اساس ماده ۲ اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات‌ های موضوع این قانون نیستند:

 

  1. وزارتخانه‌ ها و موسسات دولتی.
     
  2. دستگاه‌ هایی که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می ‌شود.
     
  3. شهرداری‌ ها.
     
  4. بنیاد ها و نهاد های انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری.

 

تبصره 1 ماده 2 در رابطه با عدم الزام به ارائه اظهارنامه الکترونیکی

شرکت‌هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به اشخاص و موسسه‌های مذکور در بندهای فوق باشد، سهم درآمد یا سود آنها مشمول حکم این ماده نخواهد بود. حکم این تبصره مانع استفاده شرکت‌های مزبور از معافیت‌های مقرر در این قانون، حسب مورد، نیست.
 

تبصره 2 ماده 2 در رابطه با عدم الزام به ارائه اظهارنامه الکترونیکی

درآمد های حاصل از فعالیت ‌های اقتصادی از قبیل فعالیت‌ های صنعتی، معدنی، تجاری، خدماتی و سایر فعالیت‌ های تولیدی برای اشخاص موضوع این ماده، که به نحوی غیر از طریق شرکت نیز تحصیل می ‌شود، در هر مورد به طور جداگانه به نرخ مذکور در ماده 105 این قانون مشمول مالیات خواهد بود. مسئولان اداره امور در این گونه موارد نسبت به سهم فعالیت مذکور مکلف به انجام دادن تکالیف مربوط طبق مقررات این قانون خواهند بود. در غیر این صورت نسبت به پرداخت مالیات متعلق با مودی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

 

 

نحوه محاسبه مالیات در اظهارنامه مالیاتی 1400

 

در ایران مالیات به دو صورت خود اظهاری یا علی الرأس محاسبه می ‌گردد. در روش خود اظهاری شخص حقیقی یا حقوقی خود اعلام می ‌نمایند که چه مقدار درآمد داشته و چه مقدار باید مالیات پرداخت نماید بی‌آنکه ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی در محاسبه و دریافت مالیات، دخالت قابل توجهی داشته باشند. برای این منظور اظهارنامه ‌ای تکمیل کرده که شامل کل درآمد ها و کل هزینه ها می ‌باشد و پس از کسر معافیت مالیاتی، مبلغ مالیات سالیانه نیز محاسبه می ‌گردد. کارشناسان سازمان امور مالیاتی نیز به شرط صحت مندرجات و کامل بودن مدارک و عدم تخلف از قوانین مالیاتی و ثبت دفاتر و اظهارنامه و … آن را مورد پذیرش قرارداده و با توجه به آن مالیات محاسبه شده را دریافت می ‌نماید. در صورت عدم پذیرش اظهارنامه مالیاتی یا عدم ارائه آن به سازمان امور مالیاتی، ممیز مربوطه به صورت علی الرأس مالیات را محاسبه نموده و به مودی اعلام می ‌نماید و نظر ممیز و کارشناس سازمان امور مالیاتی ملاک پرداخت مالیات می ‌باشد.

 

 

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1400

 

مودیان باید با مراجعه به پایگاه اینترتنی سازمان امور مالیاتی نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی اقدام نمایند. در ثبت اظهارنامه 1400 برای کلیه شخصیت های حقیقی و حقوقی مشمولان قانون مالیات مستقیم و مالیات ارزش افزوده، طبق قانون و روش مصوب، الزامی است و اکنون ثبت اظهارنامه الکترونیک شرکت ها و موسسات در سامانه سازمان امور  مالیاتی، به صورت اینترنتی انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری به ادارات کل سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور نیست. انجام فرآیند ثبت، به صورت اینترنتی و با داشتن کد کاربری و رمز عبور انجام شده و مودیان مالیاتی می توانند طبق دستور العمل موجود، اطلاعات کارکرد شرکت، موسسه، کارگاه، فروشگاه، کسب و کار خود را وارد کنند.

 

 

سال مالیاتی 1400 از چه تاریخی تا چه تاریخی را در بر می گیرد

 

سال مالیاتی 1400 عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین هر سال شروع و به آخر اسفند همان سال ختم می ‌شود. در مورد اشخاص حقوقی مشمول مالیات که سال مالی آن‌ها به موجب اساسنامه با سال مالیاتی تطبیق نمی ‌کند، درآمد سال مالی آن‌ها به جای سال مالیاتی مبنای محاسبه مالیات قرار می ‌گیرد. مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا پایان چهار ماه شمسی پس از سال مالی است. (۳۱ تیر ماه)

 

 

اظهارنامه مالیاتی 1400 را چگونه پر کنیم؟

 

برای تنظیم اظهارنامه یا همان پر کردن آن لازم به ذکر است که تا پیش از سال ۱۳۹۱، مودیان مالیاتی می بایست اظهارنامه های کاغذی را از مراجع مربوطه خریداری و نسیت به تکمیل و ارسال آن اقدام می نمودند.  این کار، زمان گیر و هزینه بر بود. به منظور تکریم مودیان حقیقی و حقوقی و تسهیل و تسریع فرآیند ارسال و دریافت  و تحلیل  اطلاعات مودیان مالیاتی، اظهارنامه الکترونیکی از سال ۱۳۹۱، در دستور کار قرار گرفت و در سال 1400 شما می توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی اینترنتی اقدام کنید و کد رهگیری  دریافت کنید. اکنون برای اظهارنامه ارزش افزوده و دریافت پلمپ دفاتر  نیز، فرآیند ها در سامانه های مربوطه در بستر فضای مجازی انجام می شود.

 

 

مراحل تهیه و ارسال اظهارنامه الکترونیکی 1400 چیست؟

 

برای تهیه اظهارنامه در سال 1400 چهار مرحله زیر را به ترتیب طی کنید:

 

  1. وارد سایت سازمان امور مالیاتی شوید.
     
  2. مدارک مورد نیاز را ارسال کنید.
     
  3. اطلاعات هویتی خود را ثبت کنید.
     
  4. تشکیل پرونده دهید.

 

با اختیار داشتن شناسه ملی و کد اقتصادی، به عنوان مودی مالیاتی شناخته شده و بعد از طی شدن تشریفات قانونی، کد کاربری و رمز عبور برای اعلام اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی 1400 برایتان به صورت محرمانه از طریق پست ، ارسال می شود. در سال جاری برای انجام تکالیف مالیاتی، داشتن کد کاربری و رمز عبور، الزامی است.

 

 

عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی چه تبعاتی برای اشخاص حقیقی  و حقوقی دارد؟

 

اگر شخص حقیقی یا حقوقی به هر دلیلی از تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی به هر دلیلی خودداری کند، ضمن از دست دادن کلیه معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی مصرح در قانون مالیاتی کشور، محاسبه مالیات اشخاص حقوقی، به صورت علی الراس خواهد بود. اما اگر شما شیوه خود اظهاری را در پیش بگیرید، ممیزان اداره دارایی، نسبت به تعیین میزان مالیات اقدام می کنند. خود اظهاری به جای علی الرس، بهترین روش است و روش متداول در کشورهای پیشرفته مثل سوئد و آلمان است.

 

خود اظهاری الکترونیکی یعنی این که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، اعلام می کنند که در سال مالیاتی مزبور، چه میزان سود و زیان کرده و میزان مالیاتی که باید پرداخت کنند و تا کنون پرداخت کرده اند چقدر است.

 

اگر مالیات شما به صورت علی الراس محاسبه شود، ممیزان مالیاتی میزان مالیات شما را محاسبه و به تایید سر ممیز و سرممیز کل رسانده و به شما ابلاغ می شود. بنابراین، ملاک نظر کارشناسان سازمان مالیاتی است که بر اساس گروه فعالیت کسب و کار شما از متفاوت خواهد بود. اعتراض به نظر ممیزان در این روش سخت تر از روش خود اظهاری است که مبتی بر مستندات و مدارک شفاف است.

 

 

مالیات علی الراس چیست؟

 

در صورتی که دفاتر و اسناد مودی مطابق موازین قانونی و آیین نامه مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک تنظیم نشده باشد و یا در مدارک ارائه شده جهت رسیدگی نقص وجود داشته باشد، دفاتر مورد قبول واقع نمی شود و تشخیص درآمد و مالیات واحد های تجاری بر اساس معیار ها و قوانین مالیاتی شناسایی و مطالبه می شود. به این روش،  رسیدگی از طریق علی الراس گفته می شود.دلایل علی الراس به صورت خلاصه به این شرح خواهد بود:

 

در قانون قدیم بر اساس ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم موارد زیر باعث علی الراس شدن دفاتر می شود:

 

  • در صورتی که تا موعد مقرر ترازنامه یا حساب سود و زیان واحد تجاری ارائه نشده باشد.
     
  • در صورتی که مودی به درخواست کتبی اداره امور مالیاتی مربوط از ارائه دفاتر و یا مدارک حساب در محل کار خود خودداری نماید. در خصوص این بند هرگاه مودی از ارائه قسمتی از مدارک حساب خودداری نماید موارد زیر روی می دهد:

 

  1. چنانچه مدارک ارائه نشده مربوط به هزینه باشد از احتساب آن جزء هزینه های قابل قبول خودداری می شود و در صورتی که مربوط به درآمد باشد، درآمد مشمول مالیات این قسمت از طریق علی الراس تعیین خواهد شد.
     
  2. در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات به نظر اداره امور مالیاتی غیر قابل رسیدگی تشخیص داده شود و یا به علت عدم رعایت موازین قانونی و آیین نامه مربوط مورد قبول واقع نشود.

 

یکی از موضوعاتی که در قانون جدید حذف شد، محاسبه مالیات از طریق علی الراس است، موضوع تشخیص مالیات علی الراس و جدول ضرایب علی الراس در مواد ۹۷، ۹۸، ۱۵۲، ۱۵۳، ۱۵۴ و ۲۷۱ قانون مالیات های مستقیم مصوب سال 1380 عنوان شده بود که در قانون جدید، متن ماده 97 اصلاح و سایر مواد فوق الذکر حذف شد. اصلی ترین دلیل حذف مواد مالیاتی مربوط به موضوع محاسبه و تشخیص مالیات بصورت علی الراس ، تکریم مودیان مالیاتی و نیز راه اندازی طرح جامع مالیاتی به‌عنوان کلیدی‌ ترین محور اصلاح نظام مالیاتی و بزرگ ‌ترین پروژه فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی است . طرحی که یک تغییر رفتار مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است و تمام ارکان سازمان امور مالیاتی کشور شامل ساختار، فرایند ها، تغییر قوانین و مقررات، فناوری و منابع انسانی را در برمی ‌گیرد .

 

 

آیا مالیات علی الراس در سال 1400 هم اجرا می شود؟

 

از آنجائیکه رویکرد هوشمند سازی و مکانیزه کردن روش‌ های رسیدگی، تشخیص، حسابرسی و وصول مالیات (مالیات الکترونیکی)، نیازمند گذشت زمان است، قانون گذار در تبصره ذیل ماده 97 قانون مالیات های مستقیم مصوب 31 تیر ماه 1394 چنین عنوان نموده است که :

 

سازمان امور مالیاتی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت سه سال از ابلاغ این قانون ، بانک اطلاعاتی مربوط به نظام جامع مالیاتی را در سراسر کشور مستقر و فعال نماید. در طی این مدت، در ادارات مالیاتی که نظام جامع مالیاتی به صورت کامل به اجرا در نیامده است ، مواد 97،98،152،153،154و271 قانون مالیات های مستقیم مصوب سال 1380 مجری خواهد بود.

 

اکنون بیش از سه سال از تاریخ ابلاغ قانون جدید گذشته اما همچنان شاهد اجرای موادی که در تبصره ذیل ماده 97 برای مدت سه سال مجری گردیده بود هستیم و همچنان برگزاری جلسات هیات‌ های موضوع بند ۳ ماده ۹۷و موضوع رد دفاتر مودیان و تشخیص مالیات به‌ طور علی الراس توسط  سازمان امور مالیاتی انجام می پذیرد. متاسفانه همچنان برخی از مواد قانون مالیات های مستقیم که پر دردسر و ناکارآمد است، برای محاسبه و تشخیص مالیات بجای طرح جامع مالیاتی مجری است.

 

پس در سال 1400 هم خطر این که مالیات شما به طور علی الراس و به طور نا عادلانه ای محاسبه شود به قوت خود باقیست. اما از آنجائیکه مودیانی که نحوه محاسبه مالیات آنان از طریق علی الراس و با استناد به جدول ضرایب محاسبه می شود می توانند علاوه بر طی مراحل اعتراض در هیئت های مالیاتی، در شعب دیوان عدالت اداری نیز در مقام معترض حاضر شوند و از آنجائیکه اصلی ترین دلیل راه اندازی طرح جامع مالیاتی تکریم مودیان مالیاتی و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه برای مودیان و سازمان امور مالیاتی است ، امیدوارم اگر طرح جامع مالیاتی کشور تا کنون راه اندازی نشده است،هرچه زود تر بطور کامل راه اندازی و اگر بطور کامل راه اندازی شده است، بطور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد و دیگر از مواد منسوخ شده قانون استفاده نشود.

 

 

آیا شخص حقیقی یا شخص حقوقی که فعالیت اقتصادی ندارد باید اظهارنامه بدهد؟

 

بر اساس قانون کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات، می بایست پس از ثبت  شرکت، موسسه، تعاونی، فروشگاه، کارگاه، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. حتی اگر در سال مالیاتی مربوطه، کارکرد آن ها صفر باشد. دفاترکل و روزنامه آن ها می بایست سفید تحویل شود.  اگر شما اظهارنامه سفید تحویل دهید اما شرکت دارای کارکرد و سود باشد و دردفاتر، این موضوع به صورت صوری نشان داده شود، شامل قانون علی الرس خواهید شد.

 

 

مدارک مورد نیاز اظهارنامه مالیاتی 1400

 

هرسال مدارک مورد نیاز از طرف سازمان امور مالیاتی اعلام می شود. برای سال 1400 مدارک ذیل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی مورد نیاز است:

 

  1. هر گونه مجوزی که از مراجع ذی صلاح برای شما صادر شده است.
     
  2. مدارک شرکت از جمله اساسنامه و شرکت نامه و آخرین تغییرات اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت.
     
  3. اجاره نامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت.
     
  4. رونوشت کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور.
     
  5. گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقیقی.
     
  6. صورت سود و زبان کلیه اشخاصی که طبق قانون، مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد هستند.
     
  7. مبلغ درآمد و فروش داخل یا خارج از کشور.
     
  8. گواهی های گردش حساب ممهور به مهر شعبه شرکت یا موسسه.
     
  9. صورت بهای تمام شده کالا ها یا خدماتی که ساخته شده و به فروش رفته است.
     
  10. کلیه قرارداد های شرکت یا موسسه با اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا دولتی.
     
  11. مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
     
  12. شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری.
     
  13. سند مالیات های پرداخت شده که به تایید سازمان امور مالیاتی کشور برای کسر مالیات رسیده باشد.
     
  14. کارت بازرگانی (در صورت وجود).
     
  15. کد کاربری، رمز عبور، کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی.
     
  16. گواهی حساب های سال های قبل مودی مالیاتی برای بررسی ممیز اداره مالیات.
     
  17. هر سندی که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد باید تهیه شود. مثل پرداختی های بیمه.

 

 

 

ماده های قانونی مرتبط با تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1400 در قوانین مالیاتی ایران

 

در قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده به موادی در خصوص انواع اظهارنامه و موعد تسلیم و تنظیم آنها اشاره شده که در سال 1400 به شرح 14 ماده ذیل می باشد:

 

  1. ماده ۲۶ تسلیم اظهارنامه

تسلیم اظهارنامه ارث ظرف یک سال از تاریخ فوت.
 

  1. ماده ۳۹ تسلیم اظهارنامه

تسلیم اظهارنامه در مورد وقف ، متولی و در مورد حبس و نذز ، حبس و نذر کننده از تاریخ وقوع عقد یا فوت ظرف ۳ ماه.
 

  1. ماده ۵۷ تسلیم اظهارنامه

تسلیم اظهارنامه در مورد شخص حقیقی که هیچ گونه درآمدی بجز درآمد اجاره مستغلات ندارد تا آخر تیر ماه سال بعد.
 

  1. ماده ۸۰ تسلیم اظهارنامه - مورد اول

تسلیم اظهارنامه مودیان فصل مالیات بردرآمد املاک تا آخر تیر ماه سال بعد.

 

  1. ماده ۸۰ تسلیم اظهارنامه - مورد دوم

تسلیم اظهارنامه مودیان فصل املاک ، در مورد سرقفلی ظرف ۳۰ روز پس از انجام معامله.

 

  1. ماده ۸۰ تسلیم اظهارنامه - مورد سوم

تسلیم اظهارنامه مودیان ماده ۷۴ موضوع املاک بدون اسناد رسمی با عنوان دستدارمی و … ظرف ۳۰ روز پس از انجام معامله ( بدون سند محضری ).

 

  1.  ماده ۸۸ تسلیم اظهارنامه

تسلیم اظهارنامه توسط دریافت کننده حقوق از اشخاص مقیم خارج که در ایران نمایندگی و شعبه ندارند ، تا پایان ماه بعد.
 

  1. ماده ۱۰۰ تسلیم اظهارنامه

تسلیم اظهارنامه مودیان ماده ۹۵ تا آخر خرداد ماه سال بعد.
 

  1. ماده ۱۱۰ تسلیم اظهارنامه

تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی.
 

  1. ماده ۱۱۴ تسلیم اظهارنامه

تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی که تصمیم به انحلال گرفته اند قبل از تشکیل مجمع عمومی یا سایر ارکان صلاحیت دار که برای اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شخص حقوقی دعوت شده است اظهارنامه ای حاوی صورت دارائی و بدهی شخص حقوقی در تاریخ دعوت روی نمونه ای که بدین منظور از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می گردد ، تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم نمایند.
 

  1. ماده ۱۱۶ تسلیم اظهارنامه

تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی که منحل می شوند توسط مدیر تصفیه ظرف ۶ ماه از تاریخ انحلال ( تاریخ ثبت انحلال در اداره ثبت شرکت ها ) برای آخرین دوره عملیات شخص حقوقی.
 

  1. ماده ۱۲۶ تسلیم اظهارنامه - مورد اول

تسلیم اظهارنامه انتقال منافع مال ، موضوع ماده ۱۲۳ ق.م.م تا آخر اردیبهشت سال بعد.
 

  1. ماده ۱۲۶ تسلیم اظهارنامه- مورد دوم

تسلیم اظهارنامه مالیات بردرآمد اتفاقی تا پایان ماه بعد از تاریخ تحصیل درآمد یا تعلق منافع.
 

  1. ماده ۲۲۶ تسلیم اظهارنامه

تسلیم اظهارنامه اصلاحی ظرف ۱ماه از تاریخ انقضاء مهلت تسلیم اظهارنامه.

 

 

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی چقدر است؟

 

اگر مودیان مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر که قانون تعیین کرده است، ارسال نکنند، مشمول جریمه و تبعات قانونی خواهند بود. طبق ماده صد و نود و دو قانون مالیات های مستقیم، جریمه عدم ارائه اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی، معادل ۳۰ درصد مالیات متعلقه بود و قابل بخشودگی نیز نیست. هم چنین طبق بند ت از  ماده  صد و سی و دو قانون مالیات های مستقیم، شرط برخوردار از هر نوع معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق آزاد تجاری و سایر مناطق ویژه اقتصادی مشغول به فعالیت هستند، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است.

 

 

فواید ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی چیست؟

 

شفافیت کسب و کار و تسهیل و تسریع روند رسیدگی به صورت های مالی مودیان مالیاتی و عمل به تکالیف قانونی، پرداخت مالیات که ابزار مدیریت کشور است، از جمله فواید ارسال به موقع و صحیح اظهارنامه الکترونیکی است. ارسال اظهارنامه مالیاتی، مزایای خوبی به مودیان دارد که به شرح  زیر خواهد بود:

 

  • اگر ۳ سال متوالی، اظهارنامه مالیاتی شرکتی مورد قبول ممیزان اداره مالیاتی قرار بگیرد و اعتراضی به برگه  تشخیص مالیاتی نداشته و مالیات را در زمان مقرر پرداخت کنند، مشمول ۵ درصد جایزه خوش حسابی نسبت به مالیات های پرداخت شده بوده و از مالیات مشمول سال های بعد آن ها کسر می شود.
     
  • هر گونه بخشودگی یا معافیت مالیاتی که در قانون تصویب شود، شامل مودیان می شوند که اظهارنامه صحیح را در زمان مقرر تسلیم کنند.

 

 

چه زمانی اظهارنامه های الکترونیکی مالیاتی بررسی  می شود؟

 

اظهارنامه های الکترونیکی مالیاتی تا ۱۲ ماه پس از تسلیم آن به اداره دارایی، مشمول رسیدگی بوده و طبق ماده یک صد و پنجاه و ششم قانون مالیات های مستقیم، ادارات دارایی مکلف هستند در این بازه زمانی، نسبت به بررسی اظهارنامه منطبق به مدارک و مستندات اعتباردهی شده مودیان، اقدام کرده و برگه تشخیص صادر کنند. برای ابلاغ برگه تشخیص به مودیان، ۳ ماه فرصت قانونی وجود دارد. مودیان نیز می توانند در مهلت مقرر قانونی، نسبت به برگه تشخیص، اعتراض کنند تا در کمیسیون، بررسی شود.

 

 

آیا پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی، امکان اصلاح آن نیز وجود دارد؟

 

بله. شما می توانید تا ۳۰ روز پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به اصلاح مندرجات اقدام کنید. طبق ماده دویست و بیست و شش قانون مالیات های مستقیم،  می توانید در این بازه زمانی، نسبت به رفع نقص اقدام کنید.

 

 

چه مواردی در اظهارنامه 1400 باید وارد شوند؟

 

در سال 1400 بنا بر مقررات سازمان امور مالیاتی 9 مورد ذیل باید در اظهارنامه اشخاص حقوقی و حقیقی وارد شود:

 

  1. ورود کد کاربری و رمز عبور محرمانه ارسال شده از اداره دارایی محل سکونت شرکت خود برای عملیاتی شدن اظهارنامه مالیاتی.
     
  2. پاسخ به پرسش های اظهارنامه برای ورود اطلاعات هویتی صاحبان امضا بر اساس اساس نامه.
     
  3. وارد کردن اطلاعات حسابداری در اظهارنامه مالیاتی.
     
  4. وارد کردن اطلاعات سود و زیان در اظهارنامه.
     
  5. وارد کردن اطلاعات ترازنامه شرکت.
     
  6. رفع مغایرت اختلاف ترازنامه در صورت وجود.
     
  7. درج اقلام معاف از پرداخت مالیات.
     
  8. بررسی اظهارنامه و تطبیق مبلغ درامد مندرج با اظهارنامه ارزش افزوده و گزارش فصلی.
     
  9. ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری.

 

توجه کنید که پس از تایید نهایی اطلاعات الکترونیکی وارد شده به منظور صدور اظهارنامه الکترونیکی 1400 بایستی کد رهگیری از سیستم دریافت کنید که ملاک دریافت اظهارنامه شما است. در صورتی که به هر دلیلی موفق به دریافت کد رهگیری نشوید، به منزله عدم ثبت در سیستم تلقی می شود. حتی درصورتی که همه مراحل را با موفقیت بگذرانید و کد رهگیری را هم دریافت کنید اما یادداشت نکنید و آن را به هر دلیلی فراموش کنید، پیگیری پرونده مالیاتی شما با تاخیر مواجه خواهد شد. 

 

 

مراحل ثبت نام الکترونیک اظهارنامه مالیاتی 1400

 

درسال 1400 شمسی به دلیل شرایط کرونایی که در آن قرار داشتیم بسیاری از فعالیت های اداری به شکل الکترونیک درآمدند. ثبت نام الکترونیک اظهارنامه 1400 هم از این قاعده مثتثنی نبود. اگرچه در سال های قبل هم به دلیل جلوگیری از ازدحام و همچنین تکریم ارباب رجوع بسیاری از ثبت های مالیاتی از طریق الکترونیک انجام می شد اما شرایط ویژه سال جاری این امر پر اهمیت تر می کند. ثبت نام اظهارنامه شامل 5 مرحله ذیل می شود:

 

  1. مرحله اول: پیش ثبت نام الکترونیک

در این مرحله، شما باید کد اقتصادی داشته باشید. اطلاعات پایه ای شرکت دریافت شده و پس از تایید شماره تلفن همراه اعلامی در سیستم، تاییدیه پستی با کد پستی  ۱۰ رقمی را در سیستم بارگذاری کنید.

 

  1. مرحله دوم: صحت سنجی اطلاعات

در این مرحله پس از انجام پیش ثبت نام الکترونیک، می بایست بخشی از اطلاعات ثبت شده در مرحله  قبلی از منابع مختلف، استعلام و راستی آزمایی شده و پس از تایید صحت اطلاعات، وارد مرحله سوم شوید. اگر اطلاعات صحیح نبود، موضوع با پیامک به شماره تلفن وارد شده اطلاع داده خواهد شد.

 

  1. مرحله سوم: تولید و ارسال اطلاعات کاربری

در این مرحله، اگر اطلاعات پیش ثبت نام مورد تایید سازمان امور مالیاتی کشور قرار بگیرد، کد کاربری و رمز عبور برای شما ایجاد شده و به صورت پیامک ارسال می شود.

 

  1. مرحله چهارم: ثبت نام الکترونیک

در این مرحله، بعد از دریافت اطلاعات کاربری، وارد سامانه شده و اطلاعات اقتصادی بنگاه خود را پر کنید.

 

  1. مرحله پنجم: اعتبار سنجی

اعتبار سنجی ستادی و میدانی اطلاعات وارد شده اتجام می شود و با پرونده های فزیکی تطبیق خواهد شد. اگر مغایرتی پیدا شود به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. اگر اطلاعات شما مورد تایید سازمان باشد، وارد وضعیت ۴۵ می شوید که ارسال اظهارنامه الکترونیک است.

 

اگر شما طبق مجوز مراجع ذی صلاح، بیش از یک محل فعالیت داشته باشید، برای همه مکان ها، فقط یک ثبت نام انجام شود و طبق اعلام شما، یک محل به عنوان دفتر مرکزی مودی در نظر  گرفته خواهد شد. اما اگر در یک محل، چند نوع فعالیت صنفی انجام می شود، برای تک تک فعالیت ها، نیاز به  ثبت نام نیست.

 

 

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی در اظهارنامه مالیاتی 1400 چقدر است؟

 

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در اظهارنامه مالیاتی 1400 پس از کسر معافیت سالانه به 3 بخش زیر تقسیم می شود:

 

  1. تا مبلغ ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال درآمد

به نرخ ۱۵%
 

  1. نسبت به مازاد ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال تا ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال

به نرخ۲۰%
 

  1. نسبت به مازاد بر ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال

نرخ۲۵%

 

 

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در اظهارنامه مالیاتی 1400 چقدر است؟

 

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی در اظهارنامه مالیاتی 1400 به 8 بخش زیر تقسیم می شود:

 

  1. اشخاص حقوقی مشمول ماده  ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم

۲۵% نسبت به سود مشمول مالیات
 

  1. شرکتهای بورسی ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم

۲۲.۵% نسبت به سود مشمول مالیات
 

  1. شرکتهای بورسی دارای بیش از۲۰%سهام شناورآزاد ماده ۱۴۳قانون مالیات های مستقیم

۲۰%به سود مشمول مالیات
 

  1. شرکتهای فرابورس ماده ۱۴۳قانون مالیات های مستقیم

۲۳.۷۵% به سود مشمول مالیات
 

  1. شرکتهای تعاونی متعارف و سهامی عام تبصره۶ ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم

۱۸.۷۵% به سود مشمول مالیات
 

  1. سود حاصل از فروش کالا در بورس کالا

۲۲.۵% به سود مشمول مالیات
 

  1. شرکت های موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم

نسبت به درآمد ابرازی نرخ صفرمالیاتی
 

  1. شرکتهای تعاونی دانش آموزی ، کارمندی ، کشاورزی ، کارگری ، صیادی و عشایری

معاف از مالیات

 

مشاوره رایگان از طریق پاسخ به سوالات شما
  • رضا سلیمانزاده 3 سال پیش

    درود بر شما

    آیا برای اشخاص حقیقی(که کارمند شرکت خصوصی هستند)، گردش حساب بانکی آن ها شامل مالیات خواهد بود؟

    و اگر شامل می شود ، چگونه و در چه مقطعی از شخص دریافت می شود و چه درصدی دارد؟

    سپاس از راهنمایی های خوب و مفید شما

  • zed air 3 سال پیش

    سلام
    روز بخیر

    تا کنون چند بخشنامه بابت رسیدگی به تراکنش های بانکی از سوی سازمان امور مالیاتی صادر شده است و این رسیدگی هم شامل اشخاص حقوقی و هم اشخاص حقیقی می باشد.

    با توجه به اینکه شما در مورد اشخاص حقیقی سوال نموده اید به استحضار می رساند در یکی از بخشنامه های صادر از سوی سازمان امور مالیاتی ذکر شده است که هرگاه در طی یکسال مجموع واریز یا برداشت از کلیه حساب های بنام شخص از 5 میلیارد تومان عبور کند به طور خودکار به انباره حسابرسی سازمان امور مالیاتی منتقل می شود تا در دستور کار حسابرسی از سوی سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. البته ذکر این نکته نیز ضروری می باشد که در آخرین بخشنامه صادر شده از سوی سازمان امور مالیاتی به مبلغ 5 میلیارد هیچ اشاره ای نشده است و این موضوع نیز قطعا از این بابت می باشد که سازمان امور مالیاتی به نوعی دست خود را برای ورود به گردش های کم تر از مبلغ 5 میلیارد تومان باز گذاشته است.

    نحوه رسیدگی به این صورت می باشد که پس از اینکه شخص بابت گردش حساب بانک مورد حسابرسی قرار می گیرد خلاصه گردش و آنالیز اولیه صورت گرفته از سوی سازمان به همراه فرم های طراحی شده در اختیار شخص قرار می گیرد و فرد با توجه به این موضوع که آیا گردش حساب ها مربوط به فعالیت خود بوده یا حساب بانکی در اختیار شخص ثالث ( حقیقی یا حقوقی ) بوده است فرم متناسب و اطلاعات را تکمیل می کند.

    در مورد زمان رسیدگی حساب هاف سازمان امور مالیاتی تا 5 سال بعد از پایان هر سال فرصت رسیدگی به حساب اشخاص را دارد. یعنی گردش حساب بانکی مربوط به سال 95 را تا خرداد سال 1401 می تواند رسیدگی و برگ تشخیص صادر نماید.

    و در مورد نرخ مالیات هم با توجه به اظهارات مودی که در زمینه ای فعال بوده و درآمد کسب نموده است نرخ های متفاوتی وجود دارد و بستگی به نوع شغل و کسب و کار فرد دارد. البته ذکر این نکته ضروری می باشد که علاوه بر مالیات عملکرد مالیات ارزش افزوده نیز مطالبه می شود.

  • تلفن همراه و ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود و تنها برای اطلاع رسانی به شما در هنگام پاسخ به سوالتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شرکت مالیاتی