خدمات حسابداری
پلمپ دفاتر 1400 و مراحل قانونی سال جدید

پلمپ دفاتر 1400 و مراحل قانونی سال جدید

پلمپ دفاتر 1400 به دلیل عدم آگاهی از موارد قانونی در حال تبدیل شدن به یکی از معضلات جدید سال 1400 برای حسابداری اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی (شرکت ها) است . در این سال که کووید 19 بر همه فعالیت های اقتصادی سایه افکنده، دولت چنان وانمود می کند که تمام توان خود را برای سهولت کسب و کارها در همه گروه های شغلی به کار گرفته است. اما از طرفی دیگر کسری بودجه و شرایط نا به سامان اقتصادی باعث ابهامات فراوانی در سال 1400 شده است. بر همین اساس بسیاری از اقتصاد دانان منبع درآمد از طریق مالیات را تنها راه برون رفت دولت ایران از کسری بودجه می دانند.

 

پیش بینی ها نشان دهنده حساسیت بیشتر سازمان امور مالیاتی بر روی دفاتر و صورت حساب ها و اسناد حسابداری است. این امر باعث شده تا حسابدار های با تجربه، با دقت بسیار بیشتری نسبت به سال قبل، امور مربوط به پلمپ دفاتر قانونی خود را انجام دهند. دلیل این حساسیت برای سال پیش رو این است که به عقیده بسیاری، سازمان امور مالیاتی منتظر فرصتی برای ایجاد مشکل و کسب درآمد برای خود و دولت از طریق مالیات است.

 

مقالات مفید مرتبط با این موضوع که توصیه می شود آن ها را هم مطالعه نمایید :

 

به دلیل اهمیت جایگاه دفاتر در سال پیش رو تصمیم گرفتیم تا با ارائه مقاله ای جامع در این رابطه همه زوایای پلمپ را با ماده ها و تبصره های قانونی مرتبط با آن ها برای شما جمع آوری و منتشر کنیم تا ریسک رد دفاتر به دلیل مشکل در پلمپ را به صفر برسانید.

 

 

دفاتر قانونی سال 1400

 

یکی از کارهایی مهم و اساسی که کلیه اشخاص فعال اقتصادی ( حقیقی و حقوقی ) قبل از پایان سال و برای سال مالی بعد خود باید انجام بدهند کار های مربوط به پلمپ و اخذ دفاتر قانونی (شامل: روزنامه و کل و ...) می باشد که در ماده 6 قانون تجارت به این مسئله اشاره شده است: هر تاجری به استثنای کسبه جزء مکلف است دفاتر ذیل یا دفاتر دیگری را که وزارت عدلیه به موجب نظام نامه قائم‌ مقام این دفاتر قرار می‌ دهد داشته باشد :

 

  1. دفتر روزنامه

دفتر روزنامه دفتری است که اشخاص حقوقی یا حقیقی کلیه عملیات مالی و پولی خود را اعم از خرید و فروش و دیون و مطالبات و ظهرنویسی و هرگونه فعالیتی که ایجاد دین یا طلب کند و نیز عملیات محاسباتی را به تاریخ وقوع و سایر عملیات را که طبق اصول حسابداری و عرف متداول دفترداری در پایان دوره مالی برای تنظیم حساب سود و زیان و ترازنامه لازم است بلا استثناء به ترتیب در آن ثبت کنند.

 

یکی از تبصره های مربوط به دفتر روزنامه بیان می کند که نگاهداری دفتر روزنامه واحد برای ثبت کلیه عملیات و یا دفاتر روزنامه متعدد برای هر طبقه یا طبقاتی از آنها امکان پذیر است . از قبیل دفتر روزنامه صندوق , دفتر روزنامه بانک و دفاتر روزنامه غیرنقدی مانند خرید و فروش نسیه و اقساطی و یا دفتر روزنامه دو یا چند مورد از حسابها .

 

  1. دفتر کل

دفتر کل دفتری است که کلیه عملیات ثبت شده در دفتر یا دفاتر روزنامه بر حسب سر فصل یا کد گذاری حساب ها در صفحات مخصوص آن ثبت می شود به ترتیبی که نتیجتا تنظیم حساب سود و زیان و ترازنامه از آن امکان پذیر باشد.

 

  1. دفتر دارایی

دفتر دارایی دفتری است که تاجر باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیر منقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ‌ریز ترتیب داده در آن دفتر ثبت و امضاء نماید و این کار باید تا پانزدهم فروردین سال بعد انجام پذیرد.

 

  1. دفتر کپیه

دفتری است که تاجر باید تمام مراسلات و نامه های صادره و وارده، تلکس، تلگراف ها، فاکتور ها و فارکس های خود را در آن ثبت نماید.

 

 

پلمپ دفاتر 1400 اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی برای دفاتر تجاری

 

در سال 1400 هم به تبعیت از موارد قانونی سال های گذشته، یکی از ابتدایی ترین کارها پس از ثبت شرکت، انجام امور مربوط به پلمپ دفاتر می باشد. این دفاتر در واقع به دلیل اینکه تمامی صفحات آن در اداره مالیات و ثبت شرکت ها پلمپ می شود، به این نام مشهور شده اند. دفاتر پلمپ به دو صورت دفتر کل و دفتر روزنامه و در انواع 50، 100 و 150 برگ موجود است.

 

کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول موظف هستند که در این دفاتر، کارکرد مالی خود را وارد نمایند. در صورتی که از این امر سر باز زنند به اصطلاح علی الراس خواهند شد.

 

به عنوان یک شرکت حسابداری یکی از اشتباهات رایجی که همیشه در سال های 99 و 98 و قبل از آن شاهد آن بوده ایم و بسیار مهم است که برای سال 1400 به آن توجه داشته باشید آن است که برخلاف تصور عموم حتی شرکت هایی که کارکرد مالی و فعالیت نیز ندارند از این قاعده مستثنی نیستند و می بایست این دفاتر را به صورت خالی و یا سفید به مراجع ذی ربط تحویل نمایند.

 

در واقع نه تنها شرکت ها بلکه بسیاری از دیگر فعالین اقتصادی مشمول عملیات پلمپ دفاتر تجاری هستند که در ادامه مطلب این موارد می پردازیم :

 

  1. بر اساس مواد قانونی کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب وکار (گروه اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم) اشخاصی که مجموع فروش آن ها و یا ۱۰ برابر درآمد آن ها طبق برگ قطعی مالیات از سال ۹۱ به بعد بیش از ۳ میلیارد تومان بوده است و در مورد اشخاص حقیقی دارای کسب و کار که خدمات ارائه می دهند مثل وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و پزشکان ۱.۵ میلیارد تومان بیشتر باشد.
     
  2. تشکل های قانونی مثل (انجمن ها، احزاب، اتحادیه های صنفی).
     
  3. اشخاص ذیل نیز فارغ از حجم فعالیت جزء مؤدیان گروه اول آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم محسوب می شوند.
     
  4. دارندگان کارت بازرگانی (واردکنندگان و صادرکنندگان).
     
  5. صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذیربط.
     
  6. صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر.
     
  7. صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، کلنیک های تخصصی.
     
  8. صاحبان مشاغل صرافی.
     
  9. فروشگاه های زنجیره ایی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط.
     

اهمیت این دفاتر به این دلیل است که در واقع این اسناد یکی از مبنا های سازمان دارایی کل کشور جهت رسیدگی مالیاتی مودیان و تعیین مالیات مجموعه تجاری می ‌باشد.

 

 

مشخصات دفاتر قانونی 1400

 

تا به اینجا متوجه شدیم که اساسی ترین نیاز اشخاص فعال اقتصادی بابت پلمپ دفاتر قانونی سال 1400 و اخذ دفاتر بابت ثبت رویداد های مالی می باشد که نشان دهنده وضعیت مالی و عملکرد مالی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی باشد که سازمان امور مالیاتی با استفاده از دفاتر فوق بتواند عملکرد شرکت ها و اشخاص را بررسی و مالیات هر سال را مشخص کند. بر این اساس سازمان امور مالیاتی اقدام به صدور آئین نامه و بخشنامه های نموده که در ذیل به مهمترین بخش های آن خواهیم پرداخت. انواع دفاتر موضوع آیین ­نامه عبارتند از:

 

  1. دفتر روزنامه 1400

دفتر روزنامه دفتری است که کلیه معاملات و رویداد های مالی و محاسباتی با رعایت اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت، اصول و ضوابط و استاندارد های حسابداری، در آن ثبت می­گردددفتر مذکور می ­تواند بصورت دستی یا ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) باشد.

 

  1. دفتر کل 1400

نوعی از دفتر است که عملیات ثبت شده در دفتر یا دفاتر روزنامه برحسب سر فصل یا کد گذاری حساب ها در صفحات مخصوص آن ثبت می­ شود به ترتیبی که تنظیم صورت­ های مالی لازم از آن امکان پذیر باشد. دفتر مذکور می تواند به صورت دستی یا ماشینیمکانیزه - الکترونیکی ) باشد.

 

  1. دفتر روزنامه و کل مشترک 1400

 

  1. دفتر معین 1400

 

  1. سایر دفاتر 1400

 

 

تکالیف مودیان درباره نگهداری دفاتر و یا اسناد و مدارک

 

ماده 6 مقررات مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک :

 

  • الف - صاحبان مشاغل در گروه اول قرار می­گیرند و کلیه اشخاص حقوقی مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و دفتر کل یا دیگر دفاتر حسب مورد دستی یا ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) متکی به اسناد و مدارک با رعایت موارد زیر می ­باشند:

 

  1. رویدادهای مالی باید براساس استاندارد های حسابداری و روزانه به ترتیب تاریخ وقوع در دفتر روزنامه ثبت و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل گردد.

 

  1.  مودیان ای که دفاتر دستی نگهداری می ­نمایند، مکلف هستند تا برای هر سال مالیاتی فقط از دفتر هایی که طی سال مالیاتی قبل نزد مراجع قانونی ذی ربط ثبت شده استفاده نمایند. در مواردی که دفاتر ثبت شده مذکور در هر سال برای ثبت عملیات مالی مودیان تا پایان سال مالیاتی کفایت ننماید، مجاز به استفاده از دفاتر ثبت شده طی همان سال می ­باشند.

 

  1. مودیان برای استفاده از سیستم الکترونیکی (نرم افزار) جهت ثبت رویداد های مالی خود، مکلفند از نر افزار های مورد قبول که دارای ویژگی­ها، معیارها و ضوابط اعلامی سازمان امور مالیاتی باشد استفاده نمایند. سازمان مالیاتی موظف است ویژگی­ها، معیارها و ظوابطی که نرم افزار باید دارا باشد را اعلان عمومی کند.

    استفاده از نرم­افزار های قبلی تا مدت سه سال از لازم الاجرا شدن اصلاحیه قانون (1395/1/1) مجاز خواهد بود. استفاده از نرم افزار های مذکور بعد از مهلت فوق الذکر منوط به مطابقت آن با ویژگی­ها، معیارها و ضوابط اعلامی از سوی سازمان است. مودیان مکلفند تا قبل از مطابقت نرم­افزار مورد استفاده با ویژگی­ها، معیارها و ضوابط اعلامی از سوی سازمان، حداقل ماهی یکبار خلاصه عملیات داده شده به ماشین­ های الکترونیکی را در دفتر روزنامه ثبت و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل کنند. در اجرای این بند، سازمان مالیات می­تواند به منظور بررسی انجام وظایف محوله از ظرفیت علمی و تخصصی اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی استفاده نماید.

 

  1. نگهداری دفتر روزنامه واحد برای ثبت کلیه عملیات و یا دفاتر روزنامه متعدد برای هر بخش از عملیات مجاز است.

 

  1. اشتباه در شماره گذاری صفحات و همچنین اشتباهات ناشی از ثبت دفاتر در مراجع قانونی ذی ربط در صورت احراز، خللی به اعتبار دفاتر وارد نخواهد کرد.

 

  1. نوشتن دفاتر با وسایلی که به سهولت قابل محو است (مانند مواد گرافیت) در دفاتر دستی ممنوع است.

 

  1. دفاتر و اسناد حسابداری می­بایست بر اساس واحد پول رایج کشور و همچنین به زبان فارسی تحریر گردد.

 

  1. در مواردی که دفاتر موضوع این آئین ­نامه توسط مقامات قضائی یا سایر مراجع قانونی و یا به عللی خارج از اختیار مودیان از دسترس مودیان خارج شود و صاحبان دفاتر از تاریخ وقوع این امر حداکثر ظرف دو ماه دفاتر جدید ثبت و عملیات آن مدت را در دفاتر جدید تحریر کنند و تأخیر تحریر عملیات در این مدت به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.

 

  1. تأخیر تحریر دفاتر سال 1400 در مورد اشخاص حقوقی جدیدالتاسیس از تاریخ ثبت شخص حقوقی و در مورد سایر اشخاص از تاریخ شروع فعالیت تا دو ماه مجاز خواهد بود.

 

  1. اشخاصی که دارای شعبه هستند مکلفند با توجه به روش ­های حسابداری مورد عمل ،خلاصه عملیات شعبه یا شعب خود را در صورتی که دارای دفاتر ثبت شده باشند، لااقل هر سال یک بار تا قبل از بستن حساب ­ها و در غیر این صورت عملیات هر ماه را تا پایان ماه بعد در دفاتر مرکز ثبت کنند.

 

  1. ثبت دفاتر ضمن سال مالی مشروط بر اینکه تا تاریخ ثبت هیچ گونه فعالیت مالی و پولی صورت نگرفته باشد، مجاز است.

 

  1. ارائه دفاتر سفید و نا نویس در حکم عدم ارائه دفاتر محسوب می­ شود.

 

  1. مودیان مکلف به نگهداری دفاتر، باید نسبت به نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک اقدام و در صورت درخواست اداره امور مالیاتی ارائه نمایند. در مورد نگهداری دفاتر و اسناد و مدارب به صورت ماشینی، اطلاعات باید به همان قالب (فرمت) که تولید، ارسال یا دریافت ­شده، نگهداری شود.

 

  • ب- صاحبان مشاغلی که در گروه دوم قرار می­گیرند، مکلفند برای هر سال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمد ها و اسناد خرید کالا، خدمات و دارایی و سایر اسناد هزینه ­های انجام شده را به تفکیک و به ترتیب تاریخ وقوع هر یک از رویداد های مالی نگهداری و صورت درآمد و هزینه خود را ماهانه به شرح فرم پیوست 1 بر اساس آن تنظیم نمایند.

 

  • پ– صاحبان مشاغل گروه سوم قرار می­گیرند مکلفند برای هر سال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمد ها و اسناد خرید کالا و خدمات و سایر اسناد هزینه های انجام شده را نگهداری و خلاصه درآمد و هزینه های خود را به شرح فرم پیوست 2 بر اساس آن تنظیم نمایند.

 

  • ت‌- مودیان که رویداد های مالی خود را به صورت ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) ثبت و نگهداری می ­نمایند (به استثنای مودیان گروه اول)، نیازی به ارائه دفاتر به صورت دستی ندارند. نگهداری اسناد و مدارک حساب به صورت ماشینی یا دستی الزامی است.

 

 

پلمپ دفاتر دارندگان صندوق فروش ماشینی (صندوق مکانیزه) برای سال 1400

 

برای سال 1400 تکالیف صاحبان مشاغلی که از سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی) مکانیزه (فروش) استفاده می نمایند به روشنی بیان شده است . بر اساس ماده 7 صاحبان مشاغلی که نسبت به نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی یا صندوق مکانیزه فروش) اقدام می­ نمایند در صورت رعایت آیین ­نامه اجرایی موضوع تبصره 2 ماده 169 قانون در نگهداری و ارائه اطلاعات مربوط، تکلیفی برای نگهداری دفاتر موضوع این آیین نامه نخواهند داشت. اشخاص حقوقی مشمول حکم این ماده نمی ­باشند.

 

صورت حساب فروش و نحوه صدور و ارائه آن بر اساس ماده 8 به وضوح بیان می کند که مودیان موضوع این آیین ­نامه باید در موارد فروش کالا و یا ارائه خدمات صورت حساب نوع اول یا نوع دوم حسب مورد بشرح زیر صادر و نگهداری نمایند:

 

  1. صورتحساب نوع اول باید دارای شماره سریال چاپی یا ماشینی حسب مورد، تاریخ و حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.

 

تبصره: در صورت فروش به مصرف کننده نهایی درج مشخصات خریدار از نظر این آیین نامه الزامی نمی باشد.

 

  1. صورتحساب نوع دوم که صرفا در موارد استفاده از سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش) صادره می­شود باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل دربرگیرنده اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.

 

در مورد بند های 1 و 2 فوق تا زمانی که شماره اقتصادی صادر نشده است درج شماره یا شناسه ملی در صورتحساب الزامی است. درج شناسه کالا در صورتحساب معاملات الزامی می­باشد.

 

  1. صورتحساب نوع سوم یا همان صورتحساب الکترونیکی که دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل دربرگیرنده اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کد پستی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ بوده و از طریق سامانه ثبت بر خط معاملات صادر و دارای کد رهگیری سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

 

تبصره 1 در این رابطه ذکر می کند که سازمان می تواند تمام یا برخی از مودیان موضوع این آیین نامه را طبق اعلام کتبی به مودی ذی ربط حد اکثر تا شش ماه پس از پایان هر سال مالیاتی جهت اجرا از ابتدای سال مالی بعد به صدور صورت حساب نوع سوم از ابتدای سال مالیاتی بعد مکلف نماید.

 

تبصره 2 به این موضوع اشاره دارد که در صورتی که صاحبان مشاغل گروه سوم این آیین ­نامه، مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نباشند، برای معاملات خود تا سقف %5 حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره 3 قانون برگزاری مناقصات، الزامی به صدور صورت ­حساب نخواهند داشت.

 

مفاد این حکم درموارد درخواست صدور صورتحساب از سوی خریدار جاری نمی ­باشد، رعایت ساختار صورت ­حساب موضوع این ماده برای این گونه صورت ­حساب ­ها الزامی نمی­باشد. این تبصره از ابتدای سال 1395 قابل اجراء خواهد بود.

 

 

ماده های قانونی پلمپ دفاتر

 

  • ماده 9: تغییر روش نگهداری دفاتر، اسناد حسابداری از ماشینی یا همان مکانیزه یا الکترونیکی به دستی و بالعکس طی سال مالیاتی یا دوره مالی حسب مورد مجاز نخواهد بود.

 

  • ماده 10: هر یک از دفاتر مزبور می­تواند به صورت ماشینی یا همان مکانیزه الکترونیکی و دستی نگهداری شود و مودیان که از هر یک از روش ­های فوق استفاده می ­نمایند مکلف به رعایت الزامات مربوط طبق این آیین ­نامه در هر یک از روش ­های مذکور حسب مورد می ­باشند.

 

 

  • ماده 11: سازمان امور مالیاتی می­تواند تمام یا برخی از مودیان موضوع این آیین ­نامه را طبق اعلام کتبی به مودی ذیربط حداکثر تا شش ماه پس از پایان هر سال مالیاتی جهت اجرا از ابتدای سال مالی بعد به نگهداری دفاتر و اسناد حسابداری به صورت ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) مکلف نماید.

 

  • ماده 12: اشخاص که دفاتر و اسناد حسابداری خود را به صورت ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) نگهداری می ­نمایند مکلفند حسب درخواست کتبی مأموران مالیاتی ذیربط، هنگام رسیدگی ضمن ارائه دستور العمل نحوه کار با نرم افزار مالی و حسابداری مربوط، رمز دسترسی لازم به اطلاعات نرم افزار را ارائه نمایند، در غیر این صورت در حکم عدم تسلیم دفاتر خواهد بود.

 

 

  • ماده 13: مودیان که از دفاتر و اسناد حسابداری ماشینی (مکانیزه-الکترونیکی) استفاده می ­نمایند مکلفند حسب درخواست کتبی ماموران مالیاتی ذیربط، اطلاعات مورد نیاز برای رسیدگی را در لوح فشرده، به ماموران مالیاتی یاد شده ارائه نمایند.

 

 

  • ماده 14: مودیان که از دفاتر و اسناد حسابداری دستی استفاده می ­نمایند مکلفند حسب درخواست کتبی ماموران مالیاتی ذیربط دفاتر و اسناد و مدارک را برای رسیدگی به ماموران مالیاتی یادشده ارائه نمایند.

 

 

نحوه ارائه دفاتر و اسناد و مدارک در سال 1400

 

در رابطه با دفاتر 1400 به خاطر داشته باشید که بر اساس ماده 15 دفاتر، صورت درآمد و هزینه ماهانه، خلاصه درآمد و هزینه سالانه و اسناد و مدارک حسب مورد با درخواست کتبی اداره امور مالیاتی و یا گروه رسیدگی در روز و محل تعیین شده در برگ درخواست ارائه دفاتر و یا اسناد و مدارک (محل اقامتگاه قانونی مودی و یا محلی که قبلا بصورت مکتوب به اداره امور مالیاتی اعلام شده است و یا محل اداره امور مالیاتی حسب مورد با توجه به نوع حسابرسی مالیاتی) تحویل و توسط اداره امور مالیاتی صورت جلسه می­گردد.

 

 

پرهیز از موارد رد دفاتر سال 1400 از همان زمان پلمپ به شکل کاملا قانونی

 

رد دفاتر یکی از مشکلات رایج در خدمات حسابداری است که مودیان حقیقی و حقوقی نا آگاه با آن مواجه می شوند . به منظور جلوگیری از رد دفاتر در سال 1400، باید از همان ابتدای پلمپ دفاتر همه ماده های قانونی که در رابطه با دفاتر موجود است را رعایت کنید تا در آینده به دردسر های بزرگ دچار نشوید. با توجه به شرایط بودجه بسیاری بر این گمان هستند که دولت با سخت گیری بیشتری به دفاتر توجه خواهد کرد. به همین منظور در ادامه این مقاله به مواردی خواهیم پرداخت که به شما کمک می کند تا دفاتر قانونی خود را به گونه ای پلمپ کنید که از هرگونه رد شدن دفاتر جلوگیری شود. بر اساس ماده 16 تخلف از تکالیف مقرر در این آئین ­نامه موارد زیر موجب رد دفاتر می­ باشد:

 

  1. در صورتی که دفاتر ارائه شده نزد مراجع ذیربط به ثبت نرسیده باشد یا فاقد یک یا چند برگ باشد.
     
  2. عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز.
     
  3. تأخیر تحریر دفاتر روزنامه بیش از 15 روز و تأخیر تحریر دفتر کل زاید بر حد مجاز مندرج در این آئین ­نامه.
     
  4. عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکز طبق مقررات این آئین ­نامه.
     
  5. در مواردی که دفاتر مزبور به ادعای مودی از دسترس وی خارج شده باشد و غیر اختیاری بودن موضوع مورد تأیید بالا ترین مسئول اداره امور مالیاتی ذیربط قرار نگیرد.
     
  6. عدم تطبیق مندرجات دفاتر قانونی بااطلاعات موجود در سیستم ­های ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) و یا سامانه ثبت بر خط معاملات در مورد اشخاصی که از سیستم ­های مذکور استفاده و یا مکلف به استفاده از سامانه یاد شده می ­باشند.
     
  7. جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در دفتر روزنامه.
     
  8. عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت شده اعم از تحریر شده و نا نویس.
     
  9. تغییر نرم افزار حسابداری مورد استفاده در طی سال مالیاتی بدون اطلاع قبلی اداره امور مالیاتی ذی ربط.
     
  10. تغییر روش نگهداری دفاتر، اسناد حسابداری از ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) به دستی و بالعکس طی سال مالیاتی یا دوره مالی.
     
  11. تحریر دفاتر به غیر از پول رایج کشور و زبان فارسی.
     
  12. حذف برخی از عملیات در دفاتر الکترونیکی.

 

تبصره در مورد بند 8 این ماده چنانچه سفید ماندن برای ثبت تراز افتتاحیه باشد موجب رد دفاتر نخواهد بود و همچنین سفید ماندن ذیل صفحات دفتر در آخر هرروز یا هر هفته یا هر ماه به شرطی که اسناد دارای شماره ردیف بوده و قسمت سفید مانده با خط بسته شود، به اعتبار دفتر خللی وارد نمی آورد.

 

ماده 17 هیات سه نفری حسابرسان موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیات ­های مستقیم (اصلاحیه مورخ1380/11/27 )، در صورتی که با توجه به دلایل توجیهی مودی و نحوه تحریر دفاتر و رعایت استاندارد های حسابداری و درجه اهمیت ایرادات مطرح شده از سوی اداره امور مالیاتی و رعایت واقعیت امر، احراز نمایند که ایرادات مزبور به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی نماید، مکلف است نظر خود را مبنی بر قبولی دفاتر و اسناد و مدارک اعلام نمایند.

 

تبصره در اجرای مقررات تبصره ماده 97 قانون، مفاد این فصل به مدت سه سال (عملکرد سال 1395 لغایت 1397) و صرفا در ادارات امور مالیاتی که طرح جامع مالیاتی به صورت کامل اجرا نشده است، جاری می باشد.

 

این آیین­ نامه در اجرای ماده 95 قانون مالیات ­های مستقیم مصوب 1394/04/31 به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور در ده فصل و 17 ماده و 10 تبصره به تصویب و مقررات آن از 1395/1/1 لازم الاجرا بوده و نسبت به اشخاص حقوقی که سال مالی آن ها با سال شمسی منطبق نباشد، در مورد سال مالی که از 1395/1/1 به بعد آغاز می­گردد جاری بوده و نسبت به سال مالی قبل از آن مفاد آئین نامه قبلی مجری می باشد.

 

 

مراحل پلمپ دفاتر 1400 و پیگیری قانونی آن

 

چند سال است که کلیه اقدامات مربوط به اخذ دفاتر به صورت اینترنتی انجام می شود و نیازی به مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نمی باشد که جهت انجام این کار متقاضیان می بایست با مراجعه به سامانه https://irsherkat.ssaa.ir درخواست خود و اظهارنامه پلمپ دفاتر را در سامانه ثبت نمایند. پس از ورود به سایت اداره ثبت، می بایست گزینه اظهارنامه پلمپ دفاتر انتخاب گردد و در صفحه مورد نظر مشخصات کامل درخواست کننده را ازجمله تابعیت و شناسه و آدرس ثبت شود . پس از ثبت اطلاعات درخواست شده نیز فیش ثبت اظهارنامه پلمپ دفاتر به متقاضیان داده می ‌شود.

 

شرکت ها پس از انجام مراحل اینترنتی ارسال درخواست می بایست نسبت به ارسال مدارک از طریق پست اقدام نمایند. پس از ارسال مدارک می توانند از طریق سامانه ارائه درخواست وضعیت تقاضای خود را بررسی و مشاهده نمایند .

 

 

مدارک لازم جهت پلمپ دفاتر قانونی سال 1400 برای شرکت ها به عنوان افراد حقوقی

 

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی برای پلمپ دفاتر شرکت ها یا همان مودیان حقوقی در سال 1400 مدارک زیر باید ارائه گردد:

 

  1. اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت
  2. تصویر کارت ملی متقاضی پلمپ دفاتر
  3. تصویر پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی

 

پس از ارسال مدارک و درج شماره رسید پستی در قسمت درخواست پیگیری در این سامانه، درخواست متقاضیان و مدارک ارسال شده توسط کارشناسان این مرکز بررسی می گردد و درصورتی که مغایرت و یا هرگونه مشکل در مدارک ارسالی با اطلاعات موجود وجود نداشته باشد، صحت اطلاعات تایید شده و اجازه پرداخت وجه دفاتر و پلمپ آن ها را می دهند و در ادامه متقاضی مجددا می تواند با مراجعه به سایت وجه تعیین شده را به صورت اینترنتی پرداخت نماید.

مشاوره رایگان از طریق پاسخ به سوالات شما
  • تلفن همراه و ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود و تنها برای اطلاع رسانی به شما در هنگام پاسخ به سوالتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شرکت مالیاتی