خدمات حسابداری
خدمات حسابداری

خدمات حسابداری

پیش از آغاز صحبت در رابطه با خدمات حسابداری به انگلیسی Accounting Services باید بدانید که حسابداری جزء حرفه ها و مشاغلی است که تقریبا عموم مردم در طول زندگی روزمره خود با آن سر و کار دارند و شاید به زبان ساده بتوان اینگونه آن را تعریف کرد که:

 

علمی که شامل جمع آوری اطلاعات و مستندات، طبقه بندی، پردازش، ثبت و تهیه و ارائه گزارشات درون و برون سازمانی می باشد.

 

عموم مردم و حتی بعضی از مدیران شرکت ها و صاحبان کسب و کارها ذهنیت درست و کاملی از کارها و خدمات این شاخه از علوم مالی ندارند و آن را محدود به دریافت و پرداخت و ثبت این دریافت و پرداخت ها در دفاتر می دانند. حال آنکه اینطور نیست!

 

این موضوع بخش بسیار کوچکی از این شاخه از خدمات مالی می باشد. اگر بخواهیم تعریف کاملی از این رشته مالی داشته باشیم می توان گفت که شامل انجام کلیه فعالیت هایی است که در حوزه مالی یک شرکت، سازمان، ارگان و کسب و کارها رخ می دهد. برخی از این فعالیت ها را می توان شامل موارد ذیل دانست:

 

  1. جمع آوری اطلاعات و مستندات رویدادهای مالی
  2. پردازش و ثبت و تهیه گزارش های درون و برون سازمانی
  3. آنالیز گزارشات و ارائه پیش بینی و پیشنهادات
  4. انجام وظایف و تکالیف مالیاتی و بیمه
  5. تهیه گزارشات و ارائه مستندات جهت انجام حسابرسی

 

 

چرا به خدمات حسابداری احتیاج داریم؟

 

با توجه به گستردگی و تخصصی بودن کارهایی که در حوزه مالی باید صورت پذیرد نیاز است که این کارها توسط افراد یا شرکت های خدمات حسابداری انجام شود. شرکتهایی که دارای نیروی انسانی تحصیل کرده در همین رشته هستند و در این حوزه دارای تجربه کافی می باشند.

 

در این صورت شرکت ها و کسب و کارها می توانند از اطلاعات و گزارشات ارائه شده توسط این موسسه ها استفاده کنند و تصمیم گیری ها خود را بر اساس این اطلاعات آگاهانه انجام دهند و در نهایت در انجام تکالیف برون سازمانی خود اعم از تکالیف مالیاتی و بیمه و غیره با توجه به قوانین جاری عمل نمایند که مشمول جریمه و زیان نگردند.

 

 

در بین کلیه خدمات حسابداری کدام مورد از همه رایج تر است؟

 

شاید سوالی که برای خیلی از مردم و مدیران پیش بیاید این سوال باشد که مهم ترین یا رایج ترین کار در بخش مالی کدام است. در پاسخ می توان گفت که در واحد مالی کلیه کارها از لحاظ اهمیت دارای اهمیت بالایی هستند. عدم انجام یا درست انجام ندادن یک کار می تواند اثرات منفی روی کلیه مراحل دیگر بگذارد. اما از نظر الویت بندی کارها می توان گفت هرچه که جمع آوری اطلاعات و مستندات، پردازش و ثبت رویدادهای مالی با دقت، کیفیت و درست تر انجام پذیرد قطعا مابقی موارد اعم از تهیه و ارائه گزارشات مالی و انجام تکالیف قانونی نیز بهتر صورت خواهد پذیرفت.

 

 

برون سپاری خدمات حسابداری چه تاثیری در عملکرد شرکتها دارد؟

 

برون سپاری تمامی یا بخشی از کارها در حوزه مالی به یک شرکت خدمات حسابداری با توجه به مزایایی که این شرکت ها در اختیار درخواست کنندگان خدمات می گذارند بسیار مفید فایده است.

آن ها با توجه به در اختیار داشتن نیروهای متخصص و با تجربه و نظارت و کنترل مداوم  بر انجام صحیح و بموقع کارها می توانند در عملکرد و تصمیم گیری های شرکت ها نقش بسزایی داشته باشد.

 

 

وضعیت فعلی خدمات حسابداری در ایران چگونه است؟

 

خوشبختانه در چند سال اخیر تغییرات بسیاری در ماهیت اقتصاد ایران(خارج شدن تدریجی از اقتصاد نفتی) رخ داده و همچنین تغییرات هر روزه ای که در استانداردهای حسابداری و قوانین مالیاتی و بیمه شاهد آن هستیم تا حدود زیادی مدیران شرکت ها و صاحبان کسب و کارها را به اهمیت انجام کارهای حسابداری توسط افراد و شرکت های متخصص در این حوزه واقف نموده است.

 

اما قطعا هنوز تا وضعیت ایده ال فاصله وجود دارد اما شرایط بهتری هم از نظر مالی و هم از نظر جایگاه برای شرکت های حسابداری فراهم نموده است.

 

 

تعرفه خدمات حسابداری چقدر است؟

 

 

با توجه به اینکه شرکت ها و کسب و کارها هم از نظر ماهیت عملیاتی(بازرگانی، پیمانکاری، تولیدی، خدماتی) و هم از نظر حجم عملیات دارای تفاوت های بسیاری می باشند به صورت دقیق نمی توان تعرفه ای از پیش تعیین شده برای انجام خدمات حسابداری در نظر گرفت.

بهترین روش برگزاری یک یا چند جلسه بین درخواست کنندگان خدمات مالی و شرکت های ارائه دهنده این خدمات می باشد .

با توجه به شناخت کسب شده از نظر ماهیت فعالیت و همچنین حجم عملکردی شرکت درخواست کننده و در نهایت خدماتی که مورد احتیاج آنهاست بررسی ها صورت پذیرد و اعلام قیمت شود.

 

 

قرارداد خدمات حسابداری شامل چه مواردی می شود؟

 

قرارداد خدمات حسابداری دارای همان چارچوب کلی قراردادها اعم از موضوع قرارداد، مبلغ قرارداد، مدت انجام امور، وظایف و تعهدات طرفین در قرارداد، شرایط فسخ، تضامین و... می باشد.

مهم ترین بخش قرارداد خدمات حسابداری مربوط به بخش موضوع قرارداد است و علت آن هم موردی بود که در بالا به آن اشاره کردیم. یعنی با توجه به اینکه کارهای حوزه مالی دارای گستردگی قابل توجه ای می باشد در تنظیم موضوع قرارداد باید دقت کافی شود تا از ایجاد اختلافات احتمالی بین طرفین در آینده جلوگیری شود.

 

 

برای برون سپاری خدمات حسابداری خود از کجا باید شروع کنیم؟

 

برای برون سپاری در این حوزه دو کار اساسی باید انجام شود:

 

  • اول بررسی اینکه چه خواسته هایی از شرکت خدمات دهنده داریم و اینکه چه موضوعات و کارهایی قرار است برون سپاری شود.
  • دومین مورد انتخاب یک شرکت حسابداری جهت واگذاری امور است که هم از نظر در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و با تجربه بهترین باشد و هم از نظر تعهد در انجام تعهدات قرارداد دارای سابقه خوبی باشد.

 

 

همواره این سه نکته مهم را در برون سپاری خدمات حسابداری خود رعایت نمایید:

 

در هنگام برون سپاری کلیه امور مالی خود به این سه نکته مهم دقت کنید:

 

  1. کسب شناخت کافی از شرکت حسابداری بابت تخصص و تعهد با برگزاری یک یا چند جلسه.

 

  1. دقت کافی در زمان تنظیم قرارداد از بابت موضوع قرراداد و تعهدات طرفین در قرارداد.

 

 

  1. تعامل با شرکت ارائه دهنده خدمات مالی در زمان انجام قرارداد و نظارت به رویه انجام امور و اخذ گزارش از نحوه انجام امور.

 

 

چرا برای کاهش مالیات خود باید از ارائه دهنده خدمات حسابداری معتبری استفاده نماییم؟

 

در کشور ما طی سالیان اخیر تغییرات بسیاری در قوانین مالیاتی صورت پذیرفته است. بسیاری از معافیت های مالیاتی حذف یا مشروط به انجام برخی وظایف شده است. تکالیف بسیاری برای مودیان مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی مشخص گردیده است و دقیقا به همین علت است که حتما باید جهت انجام امور مالیاتی از خدمات شرکت های حسابداری که در این زمینه دارای اطلاعات کافی هستند استفاده کرد و انجام امور به آنها واگذار کنیم.

 

 

برای اینکه خدمات حسابداری انجام بدهیم از کجا باید شروع کنیم ؟

 

امروزه بر خلاف سالیان گذشته ارائه خدمات مالی حتما باید توسط فارغ تحصیلان این حوزه که دارای اطلاعات و تجربه کافی می باشند صورت پذیرد. پس اگر قصد داریم در این حوزه فعالیت کنیم هم باید دارای تحصیلات آکادمیک باشیم و در کنار تحصیلات برخی از دوره ها را که در آموزشگاه های تخصصی این حوزه ارائه می شود بگذرانیم. در نهایت امر بعد از گذراندن دوره های کار آموزی و کارشناسی در شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی خود را مهیا ورود به این حوزه کنیم.

مشاوره رایگان از طریق پاسخ به سوالات شما
  • تلفن همراه و ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود و تنها برای اطلاع رسانی به شما در هنگام پاسخ به سوالتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شرکت مالیاتی