خدمات حسابداری
آیین رفتار حرفه ای حسابداری در ایران

آیین رفتار حرفه ای حسابداری در ایران

 

رعایت آیین رفتار حرفه ای توسط اعضای یک شرکت حسابداری که خدمات مالی از جمله خدمات حسابداری را ارائه میدهد یکی مشخصه های بارز حرفه ای گریست . در آیین رفتار حرفه ای تدوین شده توسط سازمان حسابرسی تأكيد اساسی بر منافع عمومی است . در این مقاله به بررسی دقیقتر این مورد میپردازیم .

 

 بند ۶ آیین رفتار حرفه ای

پذیرش مسئولیت در قبال جامعه از ویژگیهای شاخص هر حرفه است و مقبولیت هر حرفه به میزان مسئولیتی بستگی دارد که آن حرفه در جامعه به عهده می‌گیرد. جامعه ای که حرفه حسابداری با آن سروکار دارد متشکل از صاحبکاران، سرمایه‌گذاران، دولت، اعتباردهندگان، کارکنان، کارفرمایان و سایر اشخاصی است که در جهت تصمیم ‌گیریهای آگاهانه خود به نتایج کار حسابداران حرفه ای اتکا می‌کنند . چنین اتکایی برای حرفه حسابداری در اقبال حفظ منافع عمومی مسئولیت ایجاد میکند.

 

 

اصول بنیادی رفتار حرفه ای

اصول بنیادی مطرح شده در آیین رفتار حرفه ای شامل شش اصل و  به شرح زیر است :

 

  1. درستکاری

حسابدار حرفه ای در انجام خدمات حرفه ای خود باید درستکار باشد.

 

  1. بی‌طرفی

حسابدار حرفه ای باید بی‌طرف باشد و نباید اجازه دهد هرگونه پیش داوری، جانب‌داری، تضاد منافع یا تقود دیگران، بی‌طرفی او را در ارائه خدمات حرفه ای مخدوش کند.

 

  1. صلاح و مراقبت حرفه ای

حسابدار حرفه ای باید خدمات حرفه ای را به دقت، شایستگی و پشتکار انجام دهد. وی همواره موظف است میزان دانش و مهارت حرفه ای خود را در سطحی نگاه دارد که بتوان اطمینان حاصل کرد خدمات وی به‌گونه‌ای قابل‌قبول و مبتنی بر آخرین تحولات در حرفه، قوانین و مقررات ارائه می‌شود.

 

  1. رازداری

حسابدار حرفه ای باید به محرمانه بودن اطلاعاتی که در جریان ارائه خدمات حرفه ای خود به دست می آورد توجه کند و نباید چنین اطلاعاتی را بدون مجوز صریح صاحبکار با کارفرما، استفاده یا افشا کند، مگرآنکه ازنظر قانونی یا حرفه ای حق و یا مسئولیت افشای آن را داشته باشد.

 

  1. رفتار حرفه ای

حسابدار حرفه ای باید به‌گونه‌ای عمل کند که با حسن شهرت حرفه ای او سازگار باشد. و از انجام اعمالی بپرهیزد که ممکن است اعتبار حرفه را خدشه دار کند.

 

  1. اصول و ضوابط حرفه ای

حسابدار حرفه ای باید خدمات حرفه ای را مطابق اصول و ضوابط حرفه ای مربوط انجام دهد و همچنین درخواستهای صاحبکار با کارفرمای خود را به‌گونه ‌ای با مهارت و دقت انجام دهد که با الزامات درستکاری، بی‌طرفی و در مورد حسابداران حرفه ای مستقل با استقلال وی نیز سازگار باشد . منظور از حسابدار حرفه ای شخص حقیقی یا مؤسسه ای است که عضو یک تشکل حرفه ای باشد.

 

پایبندی به آیین حرفه ای در رویارویی با مسایل اخلاقی

حسابداران در انجام وظایف خود با مسایلی روبرو می‌شوند که ممکن است باارزش‌های اخلاقی در تضاد باشد. برای حل و فصل کردن این مسایل، حسابداران باید از آیین نامه های حرفه ای با سازمانی تبعیت کنند. حسابداران حرفه ای برای حفظ اعتبار خود و حرفه باید در رویارویی با مسایل اخلاقی، به ارزشها پایبند باشند و مواد نقض اصول اخلاقی را نادیده نگیرند. اگر رعایت اصول اخلاقی مستلزم کناره گیری یا استعفا باشد باید با شجاعت از آن استقبال کنند. منبع: https://acck.ir/

 

مشاوره رایگان از طریق پاسخ به سوالات شما
  • تلفن همراه و ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود و تنها برای اطلاع رسانی به شما در هنگام پاسخ به سوالتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شرکت مالیاتی