خدمات حسابداری
اصلاح معاملات فصلی را چگونه انجام دهیم؟ توضیح هر سه حالت

اصلاح معاملات فصلی را چگونه انجام دهیم؟ توضیح هر سه حالت

نکاتی در مورد اصلاح معاملات فصلی وجود دارند که در این مطلب به آن می پردازیم. در بحث ویرایش معاملات فصلی برخی از حسابداران به دلایل مختلفی از جمله کامل نبودن مشخصات طرف معامله یا اختلاف بر سر مبلغ نهایی فاکتورها قبل از اینکه مهلت ارسال معاملات به پایان برسد اقدام به ایجاد یک سری رکوردهایی  یک ریالی می نمایند و گزارش را تائید نهایی و به سازمان امور مالیاتی ارسال می کنند و بعد از اینکه مشکلات موجود حل شد پس از اینکه مهلت ارسال معاملات آن فصل هم منقضی شده است اقدام به ویرایش رکوردهای یک ریالی یا سایر رکوردها می کنند، اما نکته ای که وجود دارد متاسفانه برخی از حسابدارها فکر می کنند چون یک مرتبه فرصت ویرایش رکوردهای ارسالی را دارند این ویرایش هیچگونه عواقب و جرائمی برای آنها ندارد که در عمل به این شکل نمی باشد که در ادامه به حالت های مختلف و جرائم ویرایش معاملات فصلی اشاره خواهیم داشت. 
 

بحث ویرایش معاملات فصلی سه تا حالت دارد حالت اولش این هست که ما مبلغ معامله و طرف معامله رو اصلا تغییر نمیدهیم و فقط یک سری فیلد های اطلاعاتی رو یک سری تغییراتی انجام می دهیم. در این حالت خوشبختانه ما مشمول جریمه نمیشیم.
در حالت دوم که ما اطلاعات هویتی طرف معامله را کلا تغییر میدهیم ( اعم از شخص حقیقی یا حقوقی) یک معامله جدید رخ داده و در واقع به منزله این هست که یک معامله جدید داریم ثبت میکنیم در این حالت به اندازه کل مبلغ معامله، ما مشمول یک درصد جریمه میشیم.

 

در حالت سوم هم اینطور هست که طرف معامله ثابت هست  و حسابدار مبلغ معامله رو اصلاح می کند مثلا قبلا میزان مبلغ معامله حدود ۵ میلیون تومان بود الان میایم مبلغ معامله رو می کنیم ۱۰ میلیون تومان در این حالت به نسبت مبلغ مازاد که ما ویرایش و بعد از مهلت مقرر انجام دادیم مشمول جریمه می شویم.
 

پس در نتیجه در حالت اول که مبلغ و طرف معامله تغییراتی انجام نمی‌شد مشمول جریمه نمی شدیم. حالت دوم طرف معامله ما را کلا تغییر دادیم که کل مبلغ مشمول جریمه می شود نسبت به کل مبلغ معامله.
 

حالت سوم طرف معامله ثابت مبلغ رو اومدیم افزایش دادیم تو این حالت نسبت به مبلغ مازادش ما متاسفانه مشمول جریمه میشیم.
 

مشاوره رایگان از طریق پاسخ به سوالات شما
  • تلفن همراه و ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود و تنها برای اطلاع رسانی به شما در هنگام پاسخ به سوالتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شرکت مالیاتی