خدمات حسابداری
اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی به همراه ماده ها و تبصره ها

اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی به همراه ماده ها و تبصره ها

 

ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم مربوط به اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی مكلف ­اند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا و سهام­داران و حسب مورد میزن سهم­ الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آنها را به اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. پس از تسلیم اولین فهرست مزبور تسلیم فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود. محل تسليم اظهارنامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقيم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی ­باشند تهران است. حکم این ماده در مورد کارخانه داران و اشخاص حقوقی در دوران معافيت نیز جاری خواهد بود.

 

 

تبصره ماده 110 قانون مالیات های مستقیم مربوط به اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی نسبت به درآمد هایی که طبق مقررات قانون مالیات­ های مستقیم نحوه دیگری برای تشخیص آن مقرر شده است مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی جداگانه که در فصل­ های مربوط پیش ­بینی شده است نیستند.

 

 

ماده 178 قانون مالیات های مستقیم مربوط به اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

در مواردی که اظهارنامه مالیاتی یا سایر اوراقی که مؤدی مالیاتی به موجب مقررات مکلف به تسلیم آن می­باشند به وسیله اداره پست واصل می­گردد، تاریخ تسلیم به اداره پست در صورت احراز، تاريخ تسلیم به مراجع مربوط تلقی خواهد شد.

 

آیین­ نامه مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش­های نگهداری، مؤدیان موضوع آیین­نامه یاد شده مکلفند اظهارنامه مالیاتی خود را برای هر سال مالیاتی در موعد مقرر قانونی به صورت الکترونیکی از طریق درگاه­ های الکترونیکی سازمان تسلیم نمایند. سازمان می ­تواند در مواردی که مقتضی بداند تسليم اظهارنامه غیر الکترونیکی را بپذیرد. تسلیم اظهارنامه در اجرای ماده ۱۷۸ ق.م.م مورد پذیرش می­باشد.

 

 

ماده 201 قانون مالیات های مستقیم مربوط به اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

هرگاه مؤدی به قصد فرار از مالیات از روی علم و عمد به ترازنامه و حساب سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل می­باشد و برخلاف حقیقت تهیه و تنظیم شده است استناد نماید یا برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری کند علاوه بر جریمه­ ها و مجازات­ های مقرر در این قانون از کلیه معافیت­ ها و بخشودگی­ های قانونی در مدت مذکور محروم خواهد شد.

 

 

تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیات های مستقیم مربوط به اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

به مؤدیان مالیاتی اجازه داده می­ شود در صورتی که به نحوی از انحاء در اظهارنامه یا ترازنامه با حساب سود و زیان تسلیمی از نظر محاسبه اشتباهی شده باشد، با ارائه مدارک لازم ظرف یک ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به رفع اشتباه اقدام و اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان اصلاحی را حسب مورد تسلیم نماید و در هر حال تاریخ تسليم اظهارنامه مؤدی تاریخ تسليم اظهارنامه اول می­ باشد.

 

 

نکات مهم مربوط به اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

 

  • طبق بخشنامه شماره 12319/200ص مورخ 7/7/1392 به منظور وحدت رویه اجرایی مقرر می­گردد:
     
  1. با توجه به صراحت تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیات های مستقیم مبنی بر تسلیم اظهارنامه اصلاحی از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه به مدت یک ماه هرگونه اظهارنامه تسلیمی قبل از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه به عنوان اظهارنامه اصلی تلقی و آخرین اظهارنامه تسلیمی در موعد مقرر که با رعایت مقررات تسلیم شده باشد به عنوان اظهارنامه اصلی ملاک رسیدگی خواهد بود.
     
  2. چناچه مؤدی پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به تسلیم اظهارنامه اصلاحی در مهلت مقرر قانونی اقدام نموده باشد، در صورتی که مغایرت ارقام اظهارنامه اصلاحی مذکور در مقایسه با آخرین اظهارنامه تسلیمی در مهلت مقرر، ناشی از نتیجه ثبت سند حسابداری اصلاحی با رویداد مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر قانونی مؤدی نباشد، به عنوان اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیات های مستقیم قابل قبول خواهد بود.

 

 

  • مطابق بخشنامه شماره 26/93/200 مورخ 3/3/1393، به قرار اطلاع واصله، برخی از مؤدیان اعلام داشته­ اند که در زمان تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی عملکرد سال ۱۳۹۱، سهوا برخی از اقلام اضهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه را اشتباها بیش از مبلغ واقعی ابراز نموده­اند که این امر موجب گردیده فروش، درآمد مشمول مالیات و مالیات ابرازی این­گونه مؤدیان با اختلاف فاحشی نسبت به واقعیت امر و یا سنوات قبل در سیستم درج گردد، لذا بدین وسیله مقرر می­ دارد :

 

مأموران مالیاتی رسیدگی کننده به اظهارنامه این­گونه مؤدیان با بررسی کامل دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی یا به دست آمده حسب مورد و ملحوظ نظر قرار دادن درآمد مشمول مالیات و مالیات ابرازی یا تعیین شده سنوات قبل و همچنین میزان فعالیت مؤدی در سال مورد رسیدگی و در اجرای مقررات تبصره (۲) ماده ۹۷ ق. م. م، (اصلاحیه مورخ 27/11/1380) و فارغ از مقررات تبصره (۲) ماده ۲۱۰ قانون مذکور، درآمد مشمول مالیات واقعی این­گونه از مؤدیان را بر سر موارد مذکور به قرار ذیل تعیین نمایند :

 

  1. کمیته­ ای مرکب از یک نفر از معاونین مالیاتی اداره کل (دبیر کمیته)، نماینده دادستانی انتظامی مالیاتی، مسؤول حراست اداره کل و رئیس امور مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده تشکیل گردد.
     
  2. مأموران مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده مؤدیان مذکور پس از بررسی و تطبیق موارد در صورت احراز اشتباه مؤدیان و حب درخواست مؤدی مبنی بر اصلاح اشتباه می­بایست مراتب را طی فرم به رئیس اداره امور مالیاتی ذی­ربط گزارش نمایند.
     
  3. رییس اداره امور مالیاتی ذی­ربط با انجام بررسی­ های لازم و در صورت احراز اشتباه در تکمیل اظهارنامه مالیاتی توسط مؤدی، مراتب را جهت طرح در کمیته ارسال نماید.
     
  4. کمیته مذکور پس از بررسی اسناد و مدارک مربوط و در صورت احراز اشتباه، مراتب را به اداره امور مالیاتی اعلام می ­نماید.
     
  5. مأموران مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده­ های مالیاتی، با عنایت به صورتجلسه کمیته مذکور حسب مقررات تبصره (۲) ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم (اصلاحیه مورخ 27/11/1380) نسبت به تعیین درآمد مشمول مالیات واقعی مؤدی با رعایت مقررات مربوط اقدام نمایند.

     

در خصوص این­گونه پرونده ­ها که در مراحل دادرسی مالیاتی مطرح باشند، هیأت­های حل اختلاف مالیاتی رأسا اختیار کمیته مذکور را داشته، لذا به موضوع رسیدگی و رأی مقتضی صادر خواهند نمود.

 

لازم به توضیح است در صورتی که این قبیل مؤدیان از اطلاعات مندرج در اظهارنامه مالیاتی که به صورت الکترونیکی ارسال شده است، متعاقبا نسبت به تسلیم اظهارنامه مطابق اسناد و مدارک و به صورت دستی و با اصلاح اشتباه فوق در موعد مقرر اقدام نموده ­اند، اطلاعات ارائه شده در اظهارنامه تسلیم شده به صورت دستی ملاک عمل می­ باشد. بدیهی است ماموران مالیاتی رسیدگی­ کننده و همچنین مسؤولان موضوع ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم در هر مورد که اجرای تبصره (۲) ماده۹۷ ق.م.م (اصلاحیه مورخ 27/11/1380) امکان پذیر باشد، مکلف به اجرای حکم تبصره مذکور خواهند بود.

 

موسسات مالیاتی این توضیح را مد نظر داشته باشند که مطابق بخشنامه شماره 124/93/200 مورخ 7/11/1393، مفاد بخشنامه شماره 26/93/200 مورخ 3/3/1393 در خصوص نحوه اقدام ادارات امور مالیاتی در موارد اشتباه سهوی مؤدیان در ثبت مبالغ برخی از اقلام اظهارنامه، و ترتیبات اجرائی مندرج در آن برای اظهارنامه ­های عملکرد سال ۱۳۹۲ و به بعد نیز جاری خواهد بود.

 

مشاوره رایگان از طریق پاسخ به سوالات شما
  • تلفن همراه و ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود و تنها برای اطلاع رسانی به شما در هنگام پاسخ به سوالتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شرکت مالیاتی