خدمات حسابداری
اولین مرجع حل اختلاف مالیاتی یا همان ممیز کل چیست؟

اولین مرجع حل اختلاف مالیاتی یا همان ممیز کل چیست؟

ما اگر بخوایم در مورد اولین مرجع حل اختلاف مالیاتی صحبت کنیم اون کسی نیست جز رئیس امور مالیاتی در واقع ممیز کل هم بهش میگن. رئیس امور مالیاتی اولین مرجع رسیدگی به اختلافات مالیاتی بین مودی و ماموران مالیاتی هست به محض اینکه برگه تشخیص مالیات صادر میشه و ما به هر دلیلی نسبت به اون معترض هستیم به موجب ماده 238 قانون مالیات مستقیم ظرف مهلت مقرر از تاریخ ابلاغ برگه اعتراض خود را ثبت می کنیم.
 

در مراحلی که برگه تشخیص مالیات صادر و به مودی ابلاغ می شود چنانچه مودی نسبت به آن معترض باشد میتواند ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ شخصا یا توسط وکیل یا نماینده قانونی خودش در سایت سازمان امور مالیاتی اعتراض خود را ثبت کند و در زمان ثبت اعتراض مرجع رسیدگی به اعتراض را ممیز کل انتخاب و شرح اعتراض و مبلغ مورد اعتراض را تکمیل نمایند.
 

ما می توانیم بریم پیش ممیز و با مذاکره ای که باهاشون انجام میدیم و مدارکی که داریم سعی بکنیم که مالیاتمون رو تعدیل کنیم البته یک محدودیت هایی هم وجود داره معمولا این طور هست که از سمت ممیز کل بیان میشه که ما اختیارات کسر مالیات بیشتر از 20 درصد را نداریم که در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد و ممیز کل مطابق قانون حتی اختیار 100 درصد تعدیل مالیات را هم دارد. 
 

در ادامه میپردازیم به اینکه این 20% چیه؟ و خوده ممیز کل چه محدودیت هایی داره؟ ولی در واقع اتفاقی که میوفته ما مراجعه می کنیم یا ایشون رو با ارائه لایحه و اسناد و مدارک مثبته متقاعد می کنیم که مالیات مارو تعدیل کنند، حالا حداکثر اختیاراتش این طوری که خودشون معمولا میگن این طور هستش که 20% هست ولی گفتیم قاعدتا اینطور نیست ولی معمولا بیش از 20 درصد را هم انجام نمی دهد و مودی هم نباید توقع تعدیل مالیات به صورت چشمگیری رو داشته باشد مگر اینکه اسناد و مدارک خیلی محکم و بدیعی مبنی بر اینکه اثبات ادعای خودمون داشته باشیم، در غیر این صورت می توانیم درخواست کارشناسی مجدد بکنیم برای اینکه پروندمون مجدد رسیدگی بشه و بررسی بشه و مالیات مجددا مشخص بشه و یا اینکه همون جا اعتراض خودمون رو ادامه بدیم و توافق با ممیز کل صورت نگیره ایشون هم میتونه پرونده رو ارجاع بدهد به هیئت های حل اختلاف مالیاتی که در ادامه میریم هیئت بدوی که اگر نتوانیم توافق رو انجام بدیم. 
 

در اکثر پرونده های مالیاتی معمولا توافق با ممیز کل انجام می شود و به هر ترتیب ادامه مرحله دادرسی مالیاتی شاید در مواردی انجام نشه ولی اگر که معمولا پرونده ما پیچیده باشه یا اینکه مالیاتی که ابراز کردیم نسبت به مالیاتی که تشخیص داده شده یا مطالبه شده اختلاف خیلی فاحش و زیادی داشته باشیم حتما لازم هست که اعتراض خودمون رو وارد مراجع دیگر حل اختلاف مالیاتی بکنیم.
 

این رو هم مد نظر قرار بدیم که رئیس امور مالیاتی هم از زمانی که ما ثبت اعتراض رو انجام می‌دیم 45 روز فرصت داره که رسیدگی کنه اگر که این 45 روز بگذره در واقع فرصت توافق بیشتر از اون 45 روز نسیت و باید قبل از این 45 روز یا توافق انجام بشه یا اینکه پرونده ارجاع بشه به هیئت حل اختلاف بدوی.

مشاوره رایگان از طریق پاسخ به سوالات شما
  • تلفن همراه و ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود و تنها برای اطلاع رسانی به شما در هنگام پاسخ به سوالتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شرکت مالیاتی