خدمات حسابداری
تعاریف و نحوه ارائه دارایی ‌های جاری و بدهیهای جاری در صورت های مالی

تعاریف و نحوه ارائه دارایی ‌های جاری و بدهیهای جاری در صورت های مالی

 

مقدمه ای بر نحوه ارائه دارایی ‌های جاری و بدهی های جاری

از جمله اطلاعات مفیدی که می‌تواند در تحلیل وضعیت مالی واحد تجاری برای استفاده‌کنندگان صورت های مالی مفید واقع شود ، ارائه جداگانه دارایی ‌های جاری و بدهی های جاری در ترازنامه است. معمولاً به مازاد دارایی‌ های جاری بر بدهی های جاری، خالص دارایی ‌های جاری با سرمایه در گردش و به مازاد بدهی های جاری بر دارایی ‌های جاری خالص بدهی های جاری اطلاق می ‌شود . بسیاری از شرکت ها که درخواست ارائه خدمات حسابداری را دارند ، پس از اتمام بررسی ها متوجه وجود مشکلاتی در زمینه دارایی های جاری و بدهی های جاری در صورتحساب های مالی خود می شوند . برای جلوگیری از این اشتباهات این مقاله را تا پایان دنبال کنید .

 

 

معمولا اقلامی جزء دارایی ‌های جاری منظور می‌ شود که انتظار رود ظرف یک سال با طی چرخه عملیاتی معمول واحد تجاری، هر کدام طولانی تر است، به وجه نقد یا دارایی دیگری که نقد شدن آن قریب به یقین است تبدیل شود و اقلامی در اعداد بدهی های جاری محسوب می‌شود که انتظار رود طی چرخه عملیاتی معمول واحد تجاری با ظرف یک سال از تاریخ ترازنامه، هر کدام طولانی تر است، تسویه گردد. این نحوه عمل یک قاعده کلی است که بیشتر جنبه قراردادی دارد لذا ممکن است در برخی موارد صادق نباشد. چرخه عملیاتی یک واحد تجاری، معمولاً متوسط فاصله زمانی بین تحصیل موادی که وارد فرآیند عملیات می ‌شود و تبدیل نهایی آن‌ ها به وجه نقد است .

 

 

محدودیت‌ های تفکیک اقلام جاری و غیر جاری

کلیه واحد های تجاری، به ‌استثنای واحد های تجاری که در ارتباط با نحوه طبقه‌ بندی و ارائه دارایی‌ ها و بدهی‌ ها مشمول استاندارد های حسابداری خلع یا مفاد قوانین آمره مشخص است و نیز آن دسته از واحد های تجاری که چرخه عملیاتی آن ‌ها نامشخص یا خیلی طولانی است، باید دارایی ‌های جاری و بدهی های جاری را به‌عنوان طبقاتی جداگانه در ترازنامه منعکس کنند. واحد های پیش گفته که معاف از این طبقه‌ بندی هستند، باید از ارائه جمع های فرعی باری دارایی ‌ها و بدهی ‌ها که در ذهن استفاده‌کنندگان صورت‌ های مالی طبقه ‌بندی موصوف را تداعی کند، پرهیز کنند .

 

 

دارایی‌ های جاری

یک دارایی زمانی باید به‌ عنوان دارایی جاری طبقه ‌بندی شود که دو شرط زیر را دارا باشد :

 

  1. انتظار رود طی چرخه عملیاتی معمول واحد تجاری با ظرف یکسال از تاریخ ترازنامه، هرکدام طولانی تر است، مصرف یا فروخته شود، یا به وجه نقد یا به دارایی دیگری که نقد شدن آن قریب به یقین است تبدیل شود .
     
  2. وجه نقد با معادل وجه نقدی باشد که استفاده از آن محدود نشده است .

 

سایر دارایی‌ ها باید به‌عنوان دارایی ‌های غیر جاری طبقه ‌بندی شود .

 

 

بدهی های جاری

و زمانی باید به ‌عنوان بدهی جاری طبقه ‌بندی شود که انتظار رود طی چرخه عملیاتی معمول واحد تجاری یا ظرف یکسال از تاریخ ترازنامه، هر کدام طولانی تر است، تسویه شود. سایر بدهی ها باید به عنوان بدهی های غیر جاری طبقه ‌بندی شود.

آن دسته از بدهی ‌ها و نیز حصه ای از بدهی های بلند مدت از قبیل تسهیلات مالی بانکی و غیر بانکی بدهی های تجاری، بدهی مالیاتی و پیش دریافت از مشتریان که انتظار رود ظرف یکسال از تاریخ ترازنامه تسویه گردد به عنوان بدهی جاری طبقه ‌بندی می‌شود. با این حال، حصه ای از یک بدهی بلند مدت که انتظار رود ظرفیت سال از تاریخ ترازنامه تسویه شود، مشروط بر اینکه دارایی ‌های موجود در تاریخ ترازنامه که باز پرداخت آن بدهی از محل آن ها صورت می‌گیرد، به‌عنوان دارایی جاری طبقه ‌بندی نشده باشد، گاهی اوقات تحت عنوان بدهی بلند مدت طبقه‌ بندی می‌شود، در مورد اخیر افشای مبلغ و شرایط مربوط ممکن است ضرورت یابد .

 

 

تجديد طبقه‌ بندی دارایی‌ ها و بدهی ‌ها

 هرگاه پس از تاریخ ترازنامه ولی قبل از تصویب صورت ‌های مالی توسط مدیریت واحد تجاری، رویداد هایی در جهت تبدیل دارایی ‌ها و بدهی های جاری به دارایی‌ ها و بدهی های غیر جاری و به‌عکس رخ دهد، نحوه برخورد حسابداری با، آن طبق استاندارد حسابداری شماره ۵ با عنوان حسابداری رویداد های بعد از تاریخ ترازنامه خواهد بود .

 

 

نحوه ارائه در صورت‌های مالی

 جمع کل دارایی‌ های جاری و جمع کل بدهی های جاری باید در ترازنامه نشان داده شود . یک دارایی جاری با بدهی جاری نباید از بدهی جاری با دارایی جاری دیگر کسر شود، مگر آنکه شرایط کمتری دارایی ‌ها و بدهی‌ ها مندرج در استاندارد حسابداری شماره ۱ با عنوان نحوه ارائه صورت ‌های مالی برقرار باشد.

 

مشاوره رایگان از طریق پاسخ به سوالات شما
  • تلفن همراه و ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود و تنها برای اطلاع رسانی به شما در هنگام پاسخ به سوالتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شرکت مالیاتی