خدمات حسابداری
دارایی ‌های غیر جاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف‌ شده چه اهمیتی دارند؟

دارایی ‌های غیر جاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف‌ شده چه اهمیتی دارند؟

 

هدف استفاده از دارایی‌های غیر جاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف‌ شده

هدف استفاده شرکت های حسابداری از این استاندارد، تجویز نحوه حسابداری دارایی‌های نگهداری شده برای فروش و نحوه ارائه و افشای عملیات متوقف‌شده است. به‌طور خاص، این استاندارد موارد زیر را الزامی نموده است :

 

  1. داراییهایی که معیارهای طبقه‌بندی به‌عنوان نگهداری شده برای فروش را احراز می‌کنند، به اقل مبلغ دفتری و خالص ارزش فروش اندازه‌گیری و احتساب استهلاک چنین داراییهایی متوقف می‌شود .
     
  2. داراییهایی که معیارهای طبقه‌بندی به‌عنوان نگهداری شده برای فروش را احراز می‌کنند در ترازنامه و نتایج عملیات متوقف‌شده در صورت سود و زیان، به‌طور جداگانه ارائه می‌شوند.

 

 

دامنه کاربرد دارایی‌های غیر جاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف‌ شده

 الزامات طبقه ‌بندی و ارائه در این استاندارد، برای تمام دارایی‌های غیر جاری و تمام مجموعه های واحد بکار می‌رود، اما الزامات اندازه‌گیری در این استاندارد برای تمام دارایی‌های غیر جاری و مجموعه های واحد، به ‌استثنای سرمایه‌گذاری‌ های بلند مدتی که به روش تجدید ارزیابی اندازه‌گیری می‌شود و به دارایی های جاری و بدهی هایی که جزیی از یک مجموعه واحد نگهداری شده برای فروش است ؛ کاربرد دارد.

 

داراییهایی که طبق استاندارد حسابداری شماره ۱۴ با عنوان نحوه ارائه دارایی‌ های جاری و بدهیهای جاری به‌عنوان غیر جاری طبقه‌ بندی می‌شوند، نباید مجددا به‌عنوان دارایی‌ های جاری طبقه‌بندی شوند مگر اینکه معیارهای طبقه‌بندی به‌عنوان نگهداری شده برای فروش طبق این استاندارد را احراز نمایند. داراییهایی از یک طبقه که واحد تجاری در روال عادی به‌عنوان غیر جاری تلقی می‌کند و صرفاً به قصد فروش مجدد تحصيل شده‌اند نباید به‌عنوان جاری طبقه ‌بندی شوند مگر اینکه معیارهای طبقه ‌بندی به‌عنوان نگهداری شده برای فروش طبق این استاندارد را أحراز نمایند .

 

 

تعاريف دارایی‌های غیر جاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف‌ شده

 اصطلاحات ذیل در این استاندارد با معانی مشخص زیر بکار رفته است :

 

  • یک بخش از واحد تجاری

جزئی از عملیات و جریان ‌های نقدی واحد تجاری است که از لحاظ عملیاتی و اهداف گزارشگری مالی، به وضوح از سایر فعالیت‌های واحد تجاری متمایز باشد.

 

  •  واحد مولد وجه نقد

کوچکترین مجموعه دارایی ‌های قابل شناسایی ایجاد کننده جریان ورودی وجه نقدی که میزان عمده ای مستقل از جریان‌ های ورودی وجه نقد سایر دارایی ‌ها یا مجموعه ‌ای از دارایی‌ ها می‌باشد.

 

  • مخارج فروش

مخارج تبعی که به ‌طور مستقیم در رابطه با فروش دارایی (با مجموعه واحد)، به استثنای مخارج تأمین مالی ، واقع می‌شود.

 

  • مجموعه واحد

گروهی از دارایی ‌ها و بدهی های وابسته به آن که به‌ عنوان یک مجموعه واحد واگذار یا در کنار خواهد شد.

 

  • عملیات متوقف ‌شده

یک بخش از واحد تجاری است که واگذار یا برکنار شده یا به‌ عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه ‌بندی‌ شده است و سه شرط زیر را دارا باشد :

 

  1. بیانگر یک فعالیت تجاری با حوزه جغرافیایی عمده و جداگانه از عملیات است.
  2. قسمتی از یک برنامه هماهنگ برای واگذاری یا برکناری یک فعالیت تجاری با حوزه جغرافیایی عمده و جداگانه از عملیات است.
  3. و یا یک واحد فرعی است که صرفاً با قصد فروش مجدد خریداری ‌شده است.

 

  • تعهد قطعی خرید توافقی با یک شخص غیر وابسته

الزام آور برای هر دو طرف و معمولاً دارای ضمانت اجرای قانونی که دو شرط زیر را در بر داشته باشد :

 

  1. تمام شرایط با اهمیت ، شامل قیمت و زمانبندی معامله را مشخص می‌کنند .
  2. شامل عامل بازدارنده ای است که می‌تواند اجرای آن را بسیار محتمل کند .

 

 

طبقه ‌بندی دارایی‌های غیر جاری (یا مجموعه های واحد) به‌عنوان نگهداری شده برای فروش

 واحد تجاری باید دارایی غیر جاری (یا مجموعه ‌ای واحد) را که مبلغ دفتری آن، عمدتا از طریق فروش و نه استفاده مستمر بازیافت می‌گردد، به‌ عنوان "نگهداری شده برای فروش" طبقه‌بندی کند. لازم به ذکر است که معاملات قروش شامل معاوضه دارایی های غیر جاری با یکدیگر نیز می‌شود به شرطی که این معاوضه ، دارای محتوای تجاری باشد .

 

طبقه ‌بندی دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) به ‌عنوان نگهداری شده برای فروش باید تنها پس از احراز معیارهای زیر صورت گیرد :

 

الف. دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) برای فروش فوری در وضعیت فعلی آن، فقط برحسب شرایطی که برای فروش چنین داراییهایی (یا مجموعه های واحد) مرسوم و معمول است، در دسترس باشد .

 

ب. فروش آن بسیار محتمل باشد. برای آنکه قروش بسیار محتمل باشد، باید تمام شرایط زیر احراز شود :

 

  1. سطح مناسبی از مدیریت واحد تجاری متعهد به اجرای طرح فروش دارایی (یا مجموعه واحد) باشد.
  2. برنامه العالی برای یافتن خریدار و تکمیل طرح فروش، شروع شده باشد.
  3. برای فروش دارایی (یا مجموعه واحد) به ایمنی منطقی نسبت به ارزش روز آن، بازاریابی موثری انجام‌شده باشد.
  4. انتظار رود که شرایط تکمیل فروش طی یکسال از تاریخ طبقه‌بندی احراز گردد، به‌استثنای موردی که تأخیر از شرایط و رویدادهایی ناشی شود که از کنترل واحد تجاری خارج است و شواهد کافی وجود داشته باشد که واحد تجاری به تعهدات خود نسبت به طرح فروش پایبند است. این مورد در صورتی روی خواهد داد که شرایط مندرج در پیوست 1 احراز شود.
  5. اقدامات لازم برای تکمیل طرح فروش نشان دهد که انجام تغییرات بااهمیت یا توقف آن بعید است.

 

چنانچه واحد تجاری، یک دارایی غیر جاری (یا مجموعه‌ای واحد) را صرفاً به قصد واگذاری تحصیل نماید، در تاریخ تحصیل. آن دارایی غیر جاری را فقط در صورتی باید به‌عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه‌ بندی کند که الزام یکسان مندرج در بند فوق رعایت شود و احراز سایر معیارهای بند فوق که در تاریخ تحصیل محقق نشده باشد. در یک دوره کوتاه مدت بعد از تحصیل (معمولاً طی مدت ۳ ماه) بسیار محتمل باشد.

 

درصورتی‌که معیارهای طبقه‌بندی دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) به‌عنوان نگهداری شده برای فروش بعد از تاریخ ترازنامه احراز شود واحد تجاری نباید در صورت‌های مالی، دارایی‌های غیر جاری (یا مجموعه های واحد) را به‌عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه‌بندی کند. بااین‌وجود، هنگامی‌که این معیارها بعد از تاریخ ترازنامه، اما قبل از تائید صورت‌های مالی احراز شود واحد تجاری باید اطلاعات تعیین‌شده در بند ۴۰ را در یادداشت‌های توضیحی افشا کند.

 

 

دارایی‌های غیر جاری که قصد برکناری آن وجود دارد

 واحد تجاری نباید یک دارایی غیر جاری (یا مجموعه‌ای واحد) که قصد برکناری آن وجود دارد را به‌عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه ‌بندی کند، زیرا مبلغ دفتری آن اساساً از طریق استفاده مستمر بازیافت خواهد شد. با این حال، چنانچه مجموعه‌ای واحد که قصد برکناری آن وجود دارد، شرایط عملیات متوقف‌شده را احراز کند، واحد تجاری باید نتایج عملیات و جریان‌های نقدی آن مجموعه را طبق این استاندارد ارائه و افشا و در تاریخی که استفاده از آن‌ها متوقف می‌شود، به‌عنوان عملیات متوقف ‌شده ارائه نماید. دارایی‌های غیر جاری (یا مجموعه های واحدی) که قصد برکناری آن وجود دارد، شامل مواردی است که از دارایی تا پایان عمر اقتصادی آن استفاده می‌شود و مواردی که به‌جای فروش، استفاده از دارایی متوقف می‌شود. لازم به ذکر است واحد تجاری نباید دارایی غیر جاری که به‌طور موقت استفاده نمی‌شود را به ‌عنوان برکنار شده محسوب کند.

 

 

اندازه‌گیری دارایی‌های غیر جاری (یا مجموعه های واحد) طبقه‌بندی‌شده به‌عنوان نگهداری شده برای فروش

 واحد تجاری باید دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) طبقه‌بندی ‌شده به‌عنوان نگهداری شده برای فروش را به اقل مبلغ دفتری و خالص ارزش فروش اندازه‌گیری نماید.

 

چنانچه یک دارایی غیر جاری (یا مجموعه‌ای واحد) که جدیدا تحصیل شده، معیارهای طبقه‌بندی به عیان نگهداری شده برای فروش را احراز نماید، در رعایت بند فوق، آن دارایی (یا مجموعه واحد) در شناخت اولیه ای مبلغ دفتری (با فرض عدم طبقه‌بندی به‌عنوان نگهداری شده برای فروش؛ برای مثال، بهای تمام‌شده و خالص ارزش شناسایی می‌شود. اگر دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) در قالب یک ترکیب نجاری تحصیل شده باشد، باید به خالص ارزش فروش اندازه‌گیری شود. چنانچه انتظار رود فرایند فروش در بیش از یک سال تکمیل بود، واحد تجاری باید مخارج فروش را به ارزش فعلی اندازه‌گیری نماید. هرگونه افزایش در ارزش فعلی مخارج نشر ناشی از گذشت زمان، در صورت سود و زیان به‌عنوان هزینه تأمین مالی شناسایی می‌شود.

 

 

شناسایی زیانهای کاهش ارزش و برگشت آن

 واحد تجاری باید زیان کاهش ارزش برای هر گونه کاهش ارزش اولیه یا بعدی دارایی (یا مجموعه واحد) به خالص ارزش فروش را شناسایی کند. واحد تجاری باید هر گونه افزایش بعدی در خالص ارزش فروش یک دارایی را به‌عنوان سود شناسایی کند، اما این سود نباید از زیان کاهش ارزش انباشته ای که قبلاً طبق این استاندارد و یا سایر استانداردهای حسابداری شناسایی‌شده است، بیشتر شود.

سود یا زیانی که تا تاریخ فروش یک دارایی غیر جاری (یا مجموعه‌ای واحد) شناسایی نشده، باید در تاریخ قطع شناخت شناسایی گردد. الزامات مربوط به قطع شناخت در استاندارد حسابداری شماره ۱۱ با عنوان دارایی‌های ثابت مشهود و استاندارد حسابداری شماره ۱۷ با عنوان دارایی‌های نا مشهود، آمده است.

 

واحد تجاری نباید یک دارایی غیر جاری که منفردا یا در قالب بخشی از یک مجموعه واحد به‌عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه‌بندی‌شده است را مستهلک کند. شناسایی سود تضمین شده و سایر هزینه‌های قابل انتساب به بدهیهای مجموعه واحدی که به‌عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه‌بندی‌شده است، ادامه می‌یابد.

 

 

تغییرات طرح فروش

در طی فعالیت در شرکت حسابداری به احتمال خیلی زیاد با موارد مرتبط با تغییرات طرح فروش در واحد های تجاری مواجه خواهید شد . در صورتی که واحد تجاری یک دارایی غیر جاری (یا مجموعه‌ای واحد) را به‌عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه‌بندی نموده باشد، اما معیارهای طبقه‌بندی دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) به‌عنوان نگهداری شده برای از دیگر برقرار نباشد، واحد تجاری باید طبقه‌بندی دارایی (یا مجموعه واحد) به‌عنوان نگهداری شده برای آن را متوقف نماید. در این شرایط، واحد تجاری باید یک دارایی غیر جاری را که طبقه ‌بندی آن به‌ عنوان نگهداری شده برای فروش متوقف‌شده است (یا اینکه از مجموعه واحد نگهداری شده برای فروش مخارج می‌شود)، به اقل مبالغ زیر اندازه‌گیری کند:

 

الف. مبلغ دفتری آن قبل از این که دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) به عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه‌بندی شود پس از تعديل بابت هرگونه استهلاک، یا تجدید ارزیابی که در صورت عدم طبقه‌بندی دارابی (یا مجموعه واحد) به‌عنوان نگهداری شده برای فروش شناسایی می شد.

 

ب. مبلغ بازیافتنی آن در تاریخ انصراف از فروش واحد تجاری باید هر گونه تعديل لازم در مبلغ دفتری یک دارایی غیر جاری که طبقه‌بندی آن به‌عنوان نگهداری شده برای فروش متوقف‌شده است را در دوره‌ای که معیارهای مربوطه دیگر برقرار نباشد، در سود و زیان عملیات در حال تداوم منظور نماید. واحد تجاری باید هر گونه تعديل از این بابت را در همان سرفصل مورداستفاده برای ارائه سود و زیان شناسایی‌شده، منظور کند.

 

اگر واحد تجاری از مجموعه واحدی که به ‌عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه ‌بندی‌شده است، دارایی یا بدهی منفرد را خارج کنند، اندازه‌گیری باقیمانده دارایی‌ ها و بدهی ‌ها در صورتی به ‌عنوان مجموعه واحد ادامه می‌یابد که این مجموعه حائز معیارهای طبقه ‌بندی دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) به‌عنوان نگهداری شده برای فروش باشند. در غیر این صورت، باقیمانده دارایی‌های غیر جاری گروه که به‌طور منفرد شرایط طبقه‌ بندی به‌عنوان نگهداری شده برای فروش را دارند باید به‌طور جداگانه به اقل مبلغ دفتری و خالص ارزش فروش در آن تاریخ اندازه‌گیری شوند. هر دارایی غیر جاری که معیارهای ذکر شده را احراز نکند، طبقه‌بندی آن به‌عنوان نگهداری شده برای فروش متوقف می‌شود.

 

 

ارائه و افشا صورتهای مالی

 واحد تجاری باید اطلاعاتی را ارائه و افشا کند که استفاده ‌کنندگان صورت‌های مالی را در ارزیابی آثار مالی عملیات متوقف ‌شده و واگذاری دارایی‌های غیر جاری (یا مجموعه های واحد) کمک نماید.

 

  • ارائه عملیات متوقف ‌شده

 واحد تجاری باید موارد زیر را افشا کند:

 

 الف. یک مبلغ واحد در متن صورت سود و زیان که شامل مجموع ارقام زیر است:

 

  1. سود (بعد از مالیات) یا زیان عملیات متوقف‌شده.
  2. سود (بعد از مالیات) یا زیان ناشی از اندازه‌گیری داراییهایی (یا مجموعه های واحدی) که عملیات متوقف‌شده را تشکیل می دهند به خالص ارزش فروش یا سود (بعد از مالیات با زیان ناشی از واگذاری آن‌ها.

 

ب. اجزای مبلغ ذکر شده در بند الف به تفکیک:

 

  1. درآمدها، هزینه‌ها و سود (قبل از مالیات) یا زیان عملیات متوقف‌شده
  2. مالیات بر درآمد عملیات متوقف‌شده
  3. سود یا زیان شناسایی‌شده ناشی از اندازه‌گیری داراییهایی (یا مجموعه های واحدی که عملیات متوقف‌شده را تشکیل می دهند به خالص ارزش فروش یا سود(بعد از مالیات) یا زیان ناشی از واگذاری آن‌ها
  4. مالیات بر درآمد مربوط به بند ۳.

 

اجرای مذکور را می‌توان در یادداشت‌های توضیحی یا در متن صورت سود و زیان ارائه کرد. درصورتی‌که این اجرا در متن صورت سود و زیان ارائه شود، باید در بخش عملیات متوقف ‌شده، یعنی جدا از عملیات در حال تداوم ارائه گردد. در خصوص واحدهای فرعی اخیرا تحصیل شده که شرایط طبقه‌ بندی به ‌عنوان نگهداری شده برای فروش را در زمان تحصيل احراز می‌کنند، این افشا ضرورت ندارد.

 

ج. خالص جریان‌ های نقدی عملیات متوقف شده به تفکیک فعالیت ‌های عملیاتی، بازده سرمایه‌گذاری‌ها و سود پرداختي بابت تأمین مالی ، مالیات بر درآمد، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تأمین مالی این افشا را می‌توان در یادداشت ‌های توضیحی یا در متن صورت جریان وجوه نقد ارائه کرد. در خصوص واحدهای فرعی اخیرا تحصيل شده که شرایط طبقه‌بندی به‌عنوان نگهداری شده برای فروش را در زمان تحصيل احراز می‌کنند این افشا ضرورت دارد .

 

واحد تجاری باید موارد افشای بند فوق را برای دوره‌های قبلی ارائه‌شده در صورت‌های مالی، ارائه مجدد کند به‌گونه‌ای که موارد افشا، همه عملیات متوقف‌شده تا تاریخ ترازنامه آخرین دوره را در برگیرد.

 

تعديلات در دوره جاری نسبت به مبالغی که قبلاً در عملیات متوقف‌ شده ارائه گردیده است و به‌طور مستقيم مربوط به واگذاری یا برکناری عملیات متوقف‌شده در دوره یا دوره های قبل می‌باشد باید به‌طور جداگانه در عملیت متوقف ‌شده طبقه‌بندی شود. ماهیت و مبلغ چنین تعدیلاتی باید افشا گردد. نمونه وضعیتهایی که ممکن است به این تعديلات منجر شود به شرح زیر است:

 

الف. رفع ابهامات مربوط به شرایط واگذاری، مانند قطعی شدن بهای معامله و جبران خسارت وارده.

ب. رفع ابهاماتی که به‌طور مستقیم به عملیات یک بخش، قبل از واگذاری آن مربوط می‌شود، مانند تعهدات زیست محیطی و تضمین محصولات توسط فروشنده.

ج. تسویه تعهدات مرتبط با مزایای پایان خدمت و بازنشستگی کارکنان، مشروط بر اینکه تسویه به‌طور مستقیم مربوط به واگذاری باشد.

 

چنانچه واحد تجاری طبقه‌بندی یک بخش از واحد تجاری به‌عنوان نگهداری شده برای فروش را متوقف نماید، نتایج عملیات و جریان وجوه نقد آن بخش که قبلاً تحت عنوان عملیات متوقف‌شده ارائه‌شده، باید تجدید طبقه‌بندی شود. این تجدید ارائه باید تشریح شود.

 

  • سود یا زیان مربوط به عملیات در حال تداوم

هرگونه سود یا زیان اندازه‌گیری مجدد یک دارایی غیر جاری (یا مجموعه‌ ای واحد) که به ‌عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه ‌بندی‌ شده است و مشمول تعریف عملیات متوقف ‌شده نگردد باید در سود یا زیان عملیات در حال تداوم منظور شود.

 

 

ارائه دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) طبقه ‌بندی ‌شده به‌ عنوان نگهداری شده برای فروش

 واحد تجاری باید دارایی غیر جاری طبقه ‌بندی‌ شده به‌عنوان نگهداری شده برای فروش و دارایی‌های یک مجموعه واحد طبقه ‌بندی‌ شده به‌عنوان نگهداری شده برای فروش را جدا از سایر دارایی‌ها در ترازنامه ارائه کند. بدهیهای مجموعه واحد طبقه ‌بندی ‌شده به ‌عنوان نگهداری شده برای فروش نیز باید جدا از سایر بدهی ‌ها در ترازنامه ارائه گردد. این دارایی‌ ها و بدهی ‌ها نباید با یکدیگر تهاتر شوند و مبلغ آن ‌ها به‌طور جداگانه ارائه می‌گردد. طبقات عمده دارایی ‌ها و بدهی های طبقه ‌بندی ‌شده به ‌عنوان نگهداری شده برای فروش باید به ‌طور جداگانه در یادداشت ‌های توضیح افشا گردد. البته اگر مجموعه واحد، یک واحد فرعی باشد که اخیرا تحصیل شده است و شرایط طبقه ‌بندی به‌عنوان نگهداری شده برای فروش را در زمان تحصيل احراز می‌کند، افشای طبقات عمده دارایی ‌ها و بدهی ‌ها ضرورت ندارد. واحد تجاری باید هر گونه سود تحقق ‌نیافته مربوط به دارایی‌های غیر جاری (یا مجموعه های واحد) طبقه ‌بندی ‌شده به‌ عنوان نگهداری شده برای فروش را که به ‌طور مستقیم در حقوق صاحبان سهام شناسایی‌ شده است، به‌ طور جداگانه ارائه کند.

 

در مواردی که واحد تجاری در دوره جاری، به دلیل ایجاد شرایط جدید، دارایی ‌های غیر جاری یا دارایی‌ ها و بدهی های مجموعه واحدی را که در ترازنامه دوره‌ های قبل به‌ عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه ‌بندی ‌شده است، تغییر طبقه ‌بندی دهد، تجدید ارائه اقلام مقایسه ای از این بابت ضرورت ندارد.

 

 

در رابطه با سایر موارد افشا واحد تجاری باید در دوره‌ای که دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) به‌عنوان نگهداری شده برای فروش، طبقه‌بندی با واگذار می‌شود، اطلاعات زیر را در یادداشت‌های توضیحی افشا کند:

 

الف. شرحی از دارایی غیر جاری(یا مجموعه واحد).

ب. تشریح واقعیتها و شرایطی که به واگذاری مورد انتظار منجر می‌شود و روش و زمان مورد انتظار واگذاری.

ج. سود یا زیان شناسایی‌شده و در صورت عدم ارائه جداگانه در متن صورت سود و زیان، سر فصلی از صورت سود و زیان که شامل آن سود و زیان می‌باشد.

د. در موارد لازم، قسمتی که در آن، دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) طبق استاندارد حسابداری شماره ۲۵ با عنوان گزارشگری برحسب قسمتهای مختلف ارائه می‌شود.

 

واحد تجاری در دوره‌ای که تصمیم می‌گیرد طرح فروش دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) را تغییر دهد، باید شرحی از واقعیتها و شرایطی که منجر به این تصمیم شده است و اثرات این تصمیم بر نتایج عملیات و جریان وجوه نقد آن دوره و دوره‌های قبلی که ارائه می‌شود را افشا کند.

 

 

پیوست استاندارد ۳۱. طولانی تر شدن دوره مورد نیاز برای تکمیل فروش

همان گونه که در متن استاندارد اشاره شده است. طولانی تر شدن دوره تکمیل فروش، در صورتی مانع از طبقه ‌بندی یک دارایی غیر جاری (یا مجموعه‌ای واحد) به‌عنوان نگهداری شده برای فروش نمی‌شود که این تاخیر از رویدادها و شرایط خارج از کنترل واحد تجاری ناشی شود و شواهد کافی وجود داشته باشد که واحد تجاری به تعهدات خود برای طرح فروش دارایی (با مجموعه واحد) پایبند است. در موارد زیر، محدودیت زمانی یکساله برای تکمیل فروش تعدیل می‌شود:

 

 الف. در تاریخی که واحد تجاری خود را متعهد به طرح فروش دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) می‌کند، به‌طور منطقی انتظار داشته باشد که دیگران (نه خریدار) شرایطی را برای انتقال دارایی (با مجموعه واحد) وضع نمایند که دوره تکمیل فروش را طولانی تر کند و :

 

  1. اقدامات لازم در خصوص آن شرایط را نتوان تا زمان دستیابی به تعهد قطعی خرید آغاز کرد.
  2. تعهد قطعی خرید طی یک سال، بسیار متحمل باشد.

 

ب. واحد تجاری یک تعهد قطعی خرید به دست می آورد و اما به دنبال آن، خریدار با دیگران به‌طور غیرمنتظره شرایطی را برای انتقال دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) طبقه‌بندی‌شده در قبل به‌عنوان نگهداری شده برای فروش وضع می‌نمایند به‌گونه‌ای که دوره مورد نیاز برای تکمیل فروش طولانی تر می‌شود و:

 

  1. اقدامات لازم در خصوص آن شرایط، به‌موقع انجام می‌شود.
  2. رفع مناسب عوامل ایجاد کننده تأخیر مورد انتظار باشد.

 

ج: طی یک سال اول، شرایطی به وجود آید که قبلاً بعيد تلقی می شد و درنتیجه، دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) طبقه‌بندی‌شده در قبل به‌عنوان نگهداری شده برای فروش تا پایان آن دوره فروش نرود و :

 

  1. طی یک اسال اول، واحد تجاری اقدام لازم در خصوص تغییر شرایط را انجام داده باشد.
  2. با فرض تغییر شرایط، بازاریابی موثری برای فروش دارایی غیر جاری (یا مجموعه واحد) به قیمتی منطقی، در جریان باشد.
  3. معیارهای طبقه‌بندی دارایی های غیر جاری (یا مجموعه واحد) به‌عنوان نگهداری شده برای فروش احراز شود.

 

مشاوره رایگان از طریق پاسخ به سوالات شما
  • تلفن همراه و ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود و تنها برای اطلاع رسانی به شما در هنگام پاسخ به سوالتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شرکت مالیاتی