خدمات حسابداری
نقش اطلاعات استخراج شده از سازمان های استخراج اطلاعات مالیاتی در تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی

نقش اطلاعات استخراج شده از سازمان های استخراج اطلاعات مالیاتی در تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی

 اطلاع از بخشنامه های مرتبط با شرکت های حقوقی از جمله اطلاعاتی است که هر شرکت مالیاتی باید داشته باشد تا بتواند به شکل حرفه ای خدمات خود را به این دست از متقاضیان ارائه دهد . بسیاری از مراجعین که به عنوان واحد های اقتصادی حقوقی در حال فعالیت اند هنگام ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکت های حقوقی به سراغ موسسات حسابداری می آیند و اینجاست که متوجه بسیاری از اشتباهاتی می شوند که به علت عدم اطلاع از بخشنامه هایی که آنها را رعایت نکرده اند آن ها را دچار مشکل خواهد کرد . از جمله بخشنامه هایی که بسیاری از اشخاص حقوقی ار آن بی اطلاع هستند مربوط به بررسی و تطبیق و استفاده از اطلاعات استخراج شده از سازمان های استخراج اطلاعات مالیاتی است. این مورد که به عنوان یکی از روش های تشخیص درآمد مشمول مالیات واحد های حقوقی به شمار می رود را در مقاله پیش رو به همراه بخش نامه و زوایای آن را برای شما توضیح خواهیم داد .

 

نحوه بررسی، تطبیق و استفاده از اطلاعات استخراج شده از سازمان ­های استخراج اطلاعات مالیاتی (بخشنامه شماره 517/96/200 مورخ 22/7/1396)

 

پیرو دستورالعمل شماره 537/93/200 مورخ 28/10/1393 موضوع نحوه برخورد و اقدام درخصوص اطلاعیه ­ای واصله از سامانه استخراج اطلاعات مالیاتی، علیرغم تأكيدهای مکرر بر اجرای مفاد دستورالعمل صدر الذکر طی بخشنامه­ ها و دستورالعمل­ های متعدد از جمله بخشنامه شماره 26699/230/د مورخ 7/7/1395، شماره 26648/230/د مورخ 6/7/1395، شماره 521/95/230 مورخ 24/11/1395 و شماره 12520/230/د مورخ 14/04/1394، بعضا مشاهده می­ شود ترتیبات مقرر از سوی ادارات کل امور مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی نادیده گرفته می­ شود، لذا مجددا تاکید می­ شود که اطلاعیه­ ای استخراج شده از سامانه صدر الذکر بیانگر همه واقعیت­ های مرتبط با پرونده مالیاتی مؤدیان نبوده و صرف قرینه ­ای برای رسیدگی مالیاتی و تشخیص نزدیک به واقعیت درآمد های مکتسبه مؤدی می­ باشد. بنابراین مقرر می­ دارد ادارات امور مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده­ های مالیاتی مؤدیان و همچنین مراجع حل اختلاف مالیاتی به منظور احتراز از شمولیت در مفاد بند (۱) ماده 270 قانون مالیات های مستقیم، مراتب ذیل را در تعامل با اطلاعات مالیاتی استخراج شده از سامانه ذی­ربط مد نظر قرار داده و رعایت نمایند.

 

  1. ادارات امور مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده مالیاتی مکلفند در زمان ابلاغ دعوت­نامه موضوع ماده (۲۲۹) قانون مالیات­ های مستقیم به مؤدیان ذی­ربط، نسبت به ارائه اطلاعات مالیاتی استخراج شده از سامانه های مالیاتی از جمله فهرست اطلاعیه­ های خرید، فروش، واردات، صادرات و قرارداد حسب مورد به مؤدیان مالیاتی اقدام نمایند.

     
  2. در هر مرحله از رسیدگی های مالیاتی که مؤدیان محترم به اطلاعات استخراج شده از سامانه­های اطلاعات مالی اعتراض داشته باشند، مسئول مربوط در همان مرحله مکلف به راهنمایی دقیق مؤدی بوده و می­ بایست حداکثر همکاری لازم را برای رفع مغایرت با افراد ذینفع به عمل آورد و در صورت لزوم کسب اطلاعات تکمیلی و اخذ مدارک و مستندات لازم از اشخاص ثالث، نسبت به انجام مکاتبات با رعایت سلسله مراتب اداری اقدام و از احاله کردن موضوع رفع مغایت به مؤدیان مالیاتی اجتناب نماید.

     
  3. کلیه مأموران مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده­ های مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور می بایست بر اساس ادله، مستندات و مدارک مثبته ارائه شده و یا به دست آمده با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام مقتضی به منظور احراز واقعی مؤدیان را به عمل آورند و نسبت به اعتراض ایشان در خصوص اطلاعات بهره برداری شده پیگیر و پاسخگو باشند.

     
  4. در موارد ارجاع پرونده ­های مالیاتی به هیأت، موضوع بند ۳ ماده (۹۷) قانون مالیات­های مستقیم به دلیل عدم ثبت اطلاعیه ­های واصله، در اجرای ماده (۱۷) آیین­ نامه اجرایی، موضوع ماده (۹۵) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 31/4/1394، هیأت مذکور با توجه به دفاعیات و دلایل توجیهی مؤدی و نحوه تحریر دفاتر و رعایت استاندارد های حسابداری و نظر به درجه اهمیت ایرادات وارده توسط اداره امور مالیاتی، چنانچه ایرادات مطروحه به طور کلی خللی به دفاتر وارد نمی ­نماید، مکلف است نظر خود را مبنی بر قبولی دفاتر و اسناد و مدارک اعلام نماید. بنابراین اعضای هیأت مذکور ضمن توجه به مقررات این ماده در مواردی که امکان تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدی از طریق رسیدگی به دفاتر فراهم می ­باشد رأی مقتضی مبنی بر قبولی دفاتر بنابر اختیار این ماده صادر نمایند. بدیهی است در این صورت منوط نمودن موضوع به اصلاح اطلاعات در سامانه جایز نمی­ باشد.

     
  5. صرف عدم اصلاح سیستمی اطلاعیه ­ها و یا عدم همخوانی تاریخی اطلاعیه­ های واصله با مدارک ارائه شده از طرف مؤدیان مالیاتی، دلیل عدم ثبت نمی­ باشد بنابراین ادارات امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند که در این­گونه موارد ضمن بررسی موضوع در صورت احراز عدم ثبت اطلاعیه­ ها برابر مقررات اقدام شود.

     
  6. روسای امور مالیاتی در اجرای ماده (۲۳۸) ق.م.م موظفند بر اساس واقعیت و مستندات موجود نسبت به اعتراض مؤدی در خصوص اشتباه بودن اطلاعات منتسب به وی، بررسی مقتضی را به عمل آورده و در صورت احراز صحت ادعای مؤدی اقدام به تعدیل یا رفع تعرض از برگ تشخیص مالیات نمایند و همچنین موظفند با رعایت مهلت مرور زمان مالیاتی موضوع ماده (۱۵۷) ق.م.م، به صورت مکتوب مراتب درخواست اصلاح اطلاعات طرف دوم در سامانه اطلاعات مالیاتی را به اداره کل امور مالیاتی مؤدی طرف اول (ارسال کننده اطلاعات) ارسال نمایند.

    بدیهی است در صورتی که با تعدیل یا رفع تعرض از مؤدی امکان مطالبه مالیات از مؤدی اصلی به علت مرور زمان مالیاتی فراهم نباشد، روسای امور مالیاتی می­ بایست بدون انجام تعدیل یا رفع تعرض، پرونده امر را به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارجاع تا با رعایت تبصره ماده ۱۵۷ قانون رأی مقتضی صادر گردد.

     
  7. پس از اعتراض مؤدی با ادعای عدم تعلق اطلاعیه به وی، در صورت ارجاع پرونده مالیاتی به هیأت­ های حل اختلاف مالیاتی، هیأت مزبور در صورت احراز صحت اعتراض مؤدی بر اساس واقعیت امر و فارغ از اطلاعات مندرج در سامانه استخراج اطلاعات مالیاتی با استناد به تبصره ماده ۱۵۷ ق.م.م، اقدام مقتضی را معمول نماید. بدیهی است حذف یا ویرایش رکوردهای اطلاعاتی موجود در سامانه فهرست معاملات در خصوص مواردی که مشمول اجرای تبصره ماده ۱۵۷ قانون مالیات های مستقیم می­ باشند صرفا بر اساس آراء مراجع حل اختلاف مالیاتی امکان­ پذیر خواهد بود و صدور آراء مراجع حل اختلاف مالیاتی نباید منوط به تغییر اطلاعات در سامانه باشد.

    همچنین وفق تبصره ماده ۱۵۷ قانون در مواردی که مالیات به هر علت از غیر مؤدی مطالبه شده باشد پس از تایید مراتب از طرف هیأت حل اختلاف مالیاتی مطالبه مالیات از غیر مؤدی در هر مرحله­ ای که باشد کان لم یکن تلقی می­گردد و در این صورت اداره امور مالیاتی مکلف است بدون رعایت مرور زمان موضوع این ماده ظرف یک سال از تاریخ صدور رأی هیأت مزبور، مالیات متعلق را از مؤدی واقعی مطالبه نماید وگرنه مشمول مرور زمان خواهد بود.

     
  8. در مواردی که مراجع رسیدگی کننده به پرونده مؤدیان معترض، به منظور احراز واقعیت و تکمیل مستندات از ادارات کل امور مالیاتی مؤدی طرف اول (ارسال کننده اطلاعات) استعلام به عمل می­آورند، ادارات کل مذکور مکلفند در اسرع وقت نسبت به ارسال پاسخ جامع و کامل اقدام نموده و از ارائه پاسخ­ های مبهم و بدون اظهار نظر صریح خودداری نمایند.

     
  9. چنانچه بر اساس نتایج حاصل از فرایند دادرسی مالیاتی (موضوع مواد ۲۳۸، ۲۴۴، ۲۴۷، ۲۵۷ و ۲۱۶ ق.م.م) لزوم اعمال ویرایش و اصلاح اطلاعات موجود در سامانه احراز شود، اداره امور مالیاتی ذی­ربط موظف است نسخه ­ای از مستندات صادره از طرف مراجع مذکور را به صورت مکتوب از طریق اداره کل امور مالیاتی به اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی ذی­ربط در اداره كل مؤدی طرف اول به منظور ویرایش اطلاعات و بایگانی در سوابق ارسال نماید.  

 

مشاوره رایگان از طریق پاسخ به سوالات شما
  • تلفن همراه و ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود و تنها برای اطلاع رسانی به شما در هنگام پاسخ به سوالتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شرکت مالیاتی